Jak urychlit růst vašeho Youtube kanálu a zvýšit dosah videí? Principy a interaktivita…

Autor Michal Dušek

9. 5. 2020

Autor Michal Dušek

9. 5. 2020
Čas k přečtení: min.
Rubrika: Marketing, Z praxe

Kdo k datumu vydání tohoto článku řekne, že nezná Youtube a tento článek čte, tak kecá 🙂 Uvědomujeme si význam této platformy a když už se jednou rozhodneme na Youtube svá videa vypustit, máme k tomu své důvody. Většinou očekáváme růst ve sledovanosti, přílivu nových fanoušků a sledujících, abychom naše video-sdělení dostali k širokým masám lidí. Jenže…

Poslechněte si jako audiočlánek:

podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě

Apple podcasts
Apple podcast
Spotify
Spotify
Google podcast
Google podcast

Hezky se to říká. Video se snadno natočí a odpublikuje. Neřešme teď technickou ani obsahovou kvalitu videí – prostě s chytrým mobilem to udělá ve 3 krocích i vaše babička. Jenomže jak krucinál docílit té sledovanosti? Proč někdo má statisíce a miliony odběratelů a někdo po pěti letech šest sedm kousků? Chcete to slyšet? Protože na možnosti, vymoženosti a potenciál poskytovaný Youtubem prostě kašlete.

Děláte to na Youtube správně?

Když někde něco nefunguje, je potřeba něco změnit. Funguje to tak ve vztazích, podnikání, publikování, všude. Že to chce čas, výdrž, vůli je sice fakt, ale teď nejde jen o to, jestli to děláte správně, ale hlavně zda děláte správné věci. Pokud jste přesvědčeni, že Youtube je vaší jedinou cestou k úspěchu, vítejte mezi Youtubery. Později si přijdete na to, že Youtube je skvělým nástrojem, ale pokud se taková služba stane vaším nosným pilířem pro podnikání, modlete se, aby vám účet nebyl zablokován či zrušen (podrobnosti v článku „Kterak mé podnikání málem skončilo díky Facebooku“). Prostě je důležíté mít svůj web na vlastní doméně.

Jak to dělají firmy a podnikatelé?

Obvykle takhle nějak: udělají si webovky, budují sociální sítě. Videa vkládají na Youtube, příhodně je nazvou, nechají je publikovat veřejně a video z Youtube si vloží do webových stránek, někdy i na Facebook. Když vytvářejí členské sekce, videa do Youtube vkládají jako tzv. neveřejná, protože nechtějí, aby se videa např. pro jejich kurz někde šířila. Takto stručně popsán typický proces.

Co myslíte, co je na popsaném procesu špatně?

Povrchnost. To, že to takto udělali ještě neznamená, že se bude zvyšovat dosah videí nebo poroste sféra vlivu. Tímto krokem si lidé pouze „odfajfknou“ splněný úkol: na webu to běží, video publikované, na „fejs“ je to nasdílené.
Otázka zní – jakými konkrétními kroky a principy jste v tomto vašem splněném úkolu zajistili růst a zvyšování dosahu? Sdílením na Fejsbůku? Ten už dávno omezuje viralitu, kterou si musíte zaplatit reklamou. Nebo zvýšení dosahu docílíte tím, že umístíte video do webu? Tam ho uvidí jen ti, co přivedete na webovky. Bude video vidět pro Youtube uživatele? Možná, ale má to svá velká ALE!

Vraťme se k principům.

Obsah je král, forma královna.

Obsah je něco, co předává hodnotu. Forma dělá to, aby to bylo i hezké, líbivé a poutavé. Obsahově hodnotné video podané nudnou formou je z části zajímavé. Chybí mu upoutání pozornosti. A to funguje i naopak – upoutáte-li pozornost něčím zajímavým, vizuálně hezkým, líbivým, tajemným, když tomu chybí obsah a sdělení, promarnili jste čas svého potenciálního zákazníka.

Kdo jste vy?

Jste tvůrce. Tvoříte obsah, kterému dáváte formu.
Video je obsah. Text je obsah. Audio je obsah.
Barevnost je forma. Zabarvení hlasu či hudby je forma. Délka videa, titulky, kudrlinky, střihové efekty, to je forma. A forma působí na emoce.

Je tedy cílem vašeho snažení to, abyste zaujali a předali hodnotu?

Možná. Ale to je spíš smyslem vaší tvorby. Vaším cílem je získat kontakt a zákazníka!

Co je Youtube?

Youtube je jednou z největších a nejrozšířenějších video služeb. Youtube je soukromá služba, která má své podmínky a pravidla. Vy, jako tvůrce, jste uživatelem. Youtube videa si můžete vkládat do svých webových stránek. Co však firmy a podnikatelé opomíjejí je fakt, že:

Youtube je sociální a reklamní sítí a podle toho nakládá s vaším obsahem.

Sociální sítě jsou o komunikaci a interaktivitě!

A to slovíčko interaktivita je tam to nejpodstatnější a přitom také nejopomíjenější. Protože to, že lidé po shlédnutí vašeho videa „něco“ udělají, je pouze váš mylný předpoklad. Protože to „něco“ obvykle znamená „no dobře, tak jsem kousek zkouknul, ale jdu si pustit něco dalšího“.

Proč je důležité soustředit se na vyvolávání interaktivity s uživatelem?

Apatie lidí dosahuje čím dál hlubšího dna. Jsou zahlceni informacemi. My sice nemůžeme stihnout všechno, ale chceme. Náš mozek je zahlcen neustálým přísunem informací ze všech stran a filtruje, vyhodnocuje okamžitý přínos, povrchně vyhodnotí emoce a pocity z dané informace a valíme se dál 🙂

Poznámka pro tvůrce: Každé video, jeho obsah i forma sdělení působí na různé skupiny lidí jinak. Videa pro členy, což už je cílová skupina lidí – zákazníci, vnímají a sledují konkrétní videokanál a videa vnímají jinak než náhodní návštěvníci.

Co je to interaktivita?

Interaktivita je aktivita uživatele se strojem nebo technologickým zařízením. Tato zařízení následně reagují na podněty, které jim uživatel dává. Z původního „stroj reaguje na podněty lidí“ se však stalo „člověk reaguje na podněty stroje“. A kruh se uzavřel. Každá akce vyvolá reakci. Stroje nás válcují. Naše neaktivita probouzí v marketingovém nástroji psa vrtícího ocasem neustále poutajícího naši pozornost. Z role předkladatele jsme se dostali do role příjemce.
Z hlediska marketingu je to skvělé, protože všechno, co chcete, aby uživatel udělal, tak mu prostě sdělíte. Sice rozhodnutí necháte na něm, ale když se tzv. zatahá za správnou nitku, uživatel to prostě udělá. A tak…

Je důležité uživatele vyzývat k akci!

Nikdy se nespoléhejte na to, že lidé vědí, co mají udělat. Nejsme tak nastaveni. Hledáme cesty, jak všechno co nejlíp vočůrat ku prospěchu svému. A s tím souvisí i fakt, že máme mozek v mobilu a čekáme, že nám mobil řekne, co máme dělat.

Tak jim to prostě řekněte. Vyzvěte je k akci a řekněte jim, co mají udělat!

  • Sdílejte toto video se svými přáteli.
  • Lajkněte tento článek.
  • Přihlašte se k odběru Youtube kanálu.
  • Komentujte.
  • Kupte si hrníčky pro radost.
  • Klikněte na tlačítko pod videem a navštivte e-shop.
  • Zaregistrujte se zdarma…

[mwvideo url=https://www.youtube.com/watch?v=Ey1Ee5aXHVU?sub_confirmation=1 showinfo=1 rel=1 is_saved=1][/mwvideo]
A ulehčete jim to třeba větou: „Pod videem je odkaz na obchůdek Matěje a Zuzanky. Klikněte na https://obchod.nepecene-dorty.cz a udělejte svým blízkým radost originálním hrníčkem.“

Důležitější než příspěvek na kterékoliv sociální síti je to, co se děje s ním a pod ním – tedy sdílení, vkládání do stránek + komentování a reakce dalších uživatelů ruku v ruce s našimi reakcemi. Vyvolávejte interaktivitu.

Počet uživatelů Youtube a video kanálů se stále zvyšuje.

To je prostě fakt. Zákaznický potenciál pro český či slovenský jazyk se vám může v porovnání s angličtinou jevit jako plivnutí do rybníka, ale nic vám nebrání v obchodování po celém světě. I videa můžete točit v angličtině. Video je rostoucí trend. Youtube je sociální síť. Chcete ten potenciál využít?

Pak pro to musíte něco udělat a dělat!

Je to dobrá nebo špatná zpráva? Něco vám řeknu – jste na internetu. Internet se chová jako živý organismus – prostě roste, interaguje, hledá cesty, jak urvat co nejvíc vašeho času – o tom se dozvíte v článku „Co je to zdarma a jak to funguje v marketingu? Aneb není všechno zdarma zlatem, co se třpytí…“?
A když se do internetu pustíte s vlastní tvorbou, tak nikdy není hotovo. Vždycky můžete něco vylepšit, vytvořit, odpublikovat, okomentovat, nasdílet, upravit a předělat. Je na vás, jak si nastavíte své hranice a smysl svého počínání. Dělejte věci efektivně.

První tipy pro natáčení a publikování videí:

  1. Záleží na způsobu a vnímání vaší prezentace, ale může-li to jít ven, pusťte to. Vhodně to nazvěte, udělejte k tomu výzvu, popisek, nastavte to nejdůležitější s nejmenším úsilím, podpořte interaktivitu a ven s tím. Upravit se to dá později.
  2. Získejte zpětnou vazbu a pak to klidně předělejte nebo smažte.
  3. Ne všechno musí na internetu zůstat na věky – vracejte se k příspěvkům starým a promazávejte, aktualizujte – zejména texty, odkazy, obsah.
  4. Recyklujte svůj obsah – co už se jednou odpublikovalo můžete sdílet znovu. Nemusíte tvořit stále dokola jak šílení.
  5. Udělejte to nejlíp jak umíte. Neustálé předělávání hotového vás otráví a nakonec se tato negativní energie projeví i ve vaší tvorbě.
  6. Než se do něčeho pustíte, můžete se poradit. Ale nic se nemá přehánět. Dva roky vzdělávání malé projekty nikdy nikam neposunuly.
  7. Najděte si k sobě lidi, kteří umí to, co potřebujete a s čím nemusíte ztrácet čas.
  8. Dělejte to tak, aby vás to bavilo a dělejte to, co vás baví.
  9. Říkejte si o reference a zrovna si je s lidmi i natočte – klidně sami (včetně jejich souhlasu se zveřejněním nahrávky).
  10. Nic neodkládejte. Nápady přicházejí v době, kdy se mají začít realizovat. Odklady patří na hnůj.
  11. Dělejte to jednoduše a bez stresu.
  12. Neodborně natočené video může být lepší, než mít rádoby profi video se zvukem na prdlačku. Jste odborníkem na tématiku, ne na videa. Ale štábní kultura by se měla dodržovat a později si standardy prostě stanovíte sami.
  13. Žádnej učenej z nebe nespad. Smějou se vždycky ti, kteří si tím neprošli a nejsou toho schopni. Plní video svůj účel? Kašlete na ně.
  14. Pokud můžete něco zlepšit, udělejte to – za pár chvil se naučíte nastavovat rozumně světlo, o použití audiotechniky a vhodné volbě mikrofonu se můžete poradit s odborníkem, přečtěte si, co je zlatý řez a výrazy „celek, polocelek a detail“ pro natáčení a střih videa, střihejte klidně v telefonu, vynechte zbytečnosti, nepovedené scény nemusíte přetáčet celé, stačí kusy na prostřih.
  15. Využívejte naplno služby, které máte, používáte nebo platíte. Např.: Máte mobilní data? Točte pozdravy odkudkoliv a kdykoliv a pozdravte své fanoušky v živém vysílání. Nebo: Spouštíte nový kurz? Hned je pozvěte online a řekněte jim, co mají pro to udělat, aby ho získali. A samozřejmě se nemají zapomenout pochlubit svým přátelům a stránku nasdílet. A něčím je motivujte 🙂
  16. Doplňte svá videa o videoznělku (intro, outro), předěly a budujte si tak svoji značku
  17. Publikujte vlastní obsah a dělejte to tak často, jak to pro vás a vaši skupinu odběratelů dává smysl. Čekat půl roku nebo rok na nové video nechce nikdo.
  18. Střihejte. Nikdo nechce ztrácet čas sledováním prodlev, přeřeků, nezajímavostí a čekáním na podstatu sdělení
  19. Můžete své video doplnit přímo svým logem, znakem, vodoznakem – máte tak jistotu, že při přesdílení nebo ne zcela oprávněném použití někým jiným, se tam vaše značka prostě objeví
  20. Respektujte při své tvorbě zákon a pravidla služeb.
  21. Bude-li video pouze na Youtube, můžete využít také hudební knihovny, kterou Youtube uživatelům-tvůrcům v rámci licence nabízí.

Co tedy udělat prakticky pro to, aby váš Youtube kanál rostl?

  • O svůj Youtube se starejte.
  • Stanovte si směr a cíl. Buďte pro svoji cílovou skupinu čitelní. Zaměřte se určitým směrem a tvořte hodnotný obsah.
  • Komunikujte se svými odběrateli v komentářích i ve videích a vyzývejte je k akci.
  • Nastavte si název správně a vhodně
  • Přizpůsobte si svůj kanál:
    • V oddíle informace si popište váš kanál, přidejte si e-mailovou adresu a přidejte si všechny důležité odkazy (url adresy na svůj web, sociální sítě).
    • Vložte si hlavní obrázek pro Youtube kanál – obrázek se různě zobrazuje na počítačích, mobilech, tabletech a televizi – řiďte se doporučeními z nápovědy Youtube. Zjednodušeně vysvětlím: vidět je to, co je na obrázku v úzkém pruhu uprostřed.Jak YouTUBE kanál zobrazuje hlavní obrázek
    • Natáčíte-li typově nebo tematicky různá videa, vytvořte si tzv. seznamy videí a do nich videa zařazujte. Jedno video může být ve více seznamech.
    • Nastavte si zobrazování hlavní strany Youtube kanálu – extra pro vracející se a nové návštěvníky
    • Dosáhne-li váš Youtube kanál 100 odběratelů, můžete upravit jeho url adresu – obvykle podle názvu vašeho Youtube kanálu
    • V nastavení Youtube / Stav a funkce kanálu si nastavte minimálně tyto služby: Youtube - zapnutí služeb
      • Kanál si ověřte – po splnění některých podmínek vám budou umožněny další služby
      • Vlastní miniatury (dále se dozvíte proč je to důležité)
      • Vlastní webovou adresu
      • Živé přenosy
    • Ve Studio Youtube / Nastavení:
      • V oddíle Branding svoji značku nebo logo, které se automaticky vkládá do přehrávaných videí
      • Pokud vysloveně nemáte dětský kanál, který má zpřísněná pravidla, ani ho v rozšířených nastaveních nezapínejte.Youtube Studio - nastavení - branding

A teď se dozvíte o nastaveních a vychytávkách, která vám pomohou v rozšiřování sféry vlivu a získávání dalších odběratelů. Nastavit si správně Youtube kanál je totiž jenom první úspěšný krok. Ale nastavit dobře každé nahrané video by se mělo stát vaší rutinou a samozřejmostí. A ano, je to práce. Hodně práce. Někdy i hodiny práce. Ale jsou to ty následné kroky, které vám pomohou se zviditelnit a podpořit nahraná videa.

Jak nastavit nahrávaná videa na Youtube a jak správně sdílet?

Když se budete řídit i následujícími informacemi, můžete si přirozeně zvyšovat dosah a rozšiřovat.
[lockercat]

  • Každé nahrané video vhodně nazvěte. Záleží na vašem publiku, ale většinou by název měl říct návštěvníkům jasně a stručně oč jde.
  • Každé nahrané video si správně popište. Používejte emotikony, odstavce, odkazy na web a relevantní informace. První dva řádky a prvních několik slov je nejdůležitějších. Používají se v náhledech u videí a seznamech a je to také první část textu, která bývá při zobrazení videa na Youtube vidět. Prostě zaujměte.
  • Každé video doplňte o tagy (štítky). Umožní zobrazovat vaše video také jinde. Neomezujte se pouze na název svojí značky.
  • Video zařaďte do správných seznamů.
  • Zvolte nebo vytvořte a nahrajte nejvýstižnější a nejpoutavější miniaturu k videu. Miniatury jsou obrázky, které se objevují v seznamu videí, než na video kliknete a spustíte ho.

    Mohou zásadním způsobem změnit dojem návštěvníků na celý váš Youtube kanál. Mohou také jasně dávat najevo, že tohle video patří k vaší značce. Vždy myslete na to, že vaše veřejná videa se mohou objevit jako doporučená i u jiných kanálů nebo po přehrání nějakým uživatelem na Youtube úplně cizího videa se mu nabídne seznam dalších videí a on si vybírá.
  • Pracujte s funkcí závěrečné karty. Než při přehrávání vaše video skončí, nabídnou se uživateli i další možnosti, na co může kliknout, co mu doporučujete – klidně další vaše videa, seznam videí, naposledy nahrané video, ikonu s logem vašeho Youtube kanálu pro přihlášení se k odběru a další funkce.
  • Pracujte s funkcí karty. V průběhu přehrávání videa tak můžete zvýšit interaktivitu s uživatelem.
  • Nastavte si u videa titulky. Přestože Youtube umí rozpoznat řeč, prostě si titulky u videí vytvořte. Je na uživateli, zda si je při přehrávání vypne nebo zapne. Titulky mají vliv i na obsahovou část videa, indexaci a podporují šíření vašeho obsahu.

Youtube Studio - detail nastavení videa
 

A jak správně kanál sdílet a odkazovat na něj?

Nezapomínejte se pochlubit a svá videa sdílet. Sdílejte odkaz na svůj Youtube kanál v dalších sociálních sítích, upozorňujte na něj v e-mailingu, na webech, diskuzích. Dávejte praktické tipy a odkazy. A dělejte to správně! Můžete zvýšit počet odběratelů už jenom správně odeslaným odkazem, protože po rozkliknutí takového odkazu se uživateli napřed objeví hláška Potvrďte odběr kanálu. Potvrzením na tlačítko Odebírat se uživatel stane odběratelem vašeho Youtube kanálu.
Youtube - potvrďte odběr
Takže si pozměňujte své e-mailingové patičky takto: za URL adresu doplňte ?sub_confirmation=1. Ale pozor: znak otazník „?“ znamená, že za ním následují tzv. parametry rovnající se hodnotě (příklad: ?nazevparametru=hodnota&nazevdruhehoparametru=hodnota). Pokud už v URL adrese jeden otazník je (např. v url adrese s videem z Youtube), vložte do url adresy „&sub_confirmation=1“.

Poznámka: „&“ je spojka mezi parametry v url adrese a říká, že k předchozím parametrům přidej ještě jeden.

Výsledná URL adresa pro odběr celého Youtube kanálu pak může vypadat např. takto:

A videa sdílejte takto:

A teď to nejdůležitější: zapojte další uživatele, Youtubery, vaše zákazníky a celou komunitu, aby vaše videa a váš kanál sdíleli a upozornili na něj.
[/lockercat]
Youtube obsahuje spoustu dalších užitečných funkcí, živých video přenosů, editor na videa, mobilní aplikaci, webovou aplikaci, tak jako tak, pokud s Youtube nebudete pracovat, ošidíte se o viralitu a návštěvníky. Zahodíte tak potenciál svých zákazníků.
Navíc – správně nastavený Youtube kanál vám umožní též tzv. monetizaci – tedy finanční příjem. Videa, která jsou na Youtube nejoblíbenější totiž svým vlastníkům mohou vydělat nemalé peníze.

Učte se od těch, kteří to dělají správně a rostou.

Jedním z příkladů z toho našeho slovensko-českého rybníka úspěšných Youtube kanálů je SPIEVANKOVO. Není to tak dávno, kdy se autoři rozhodli do budování Youtube kanálu zapojit našeho kamaráda a specialistu na Youtube, Františka Kozáčka – a počet odběratelů se zvedl z pěticiferných čísel na více než milion odběratelů. A to už je na slovensky mluvící kanál pro děti slušné číslo, co říkáte?
Každý úspěšný Youtuber se svému kanálu a fanouškům věnuje. Sledujte je, jak to dělají a nezapomeňte věnovat čas také svému Youtube. Nebo se s důvěrou obraťte na nás.
Spievankovo
Vašim videím a rostoucím Youtube kanálům zdar.

O autorovi: Michal Dušek

Konzultuji s lidmi jejich záměry pro propojení reálného a on-line světa. A následně vše realizujeme. Také tvořím podcast kanál „Hrdinové všedních dní“ a svoji specialitu - audiočlánky. Pomáhám lidem s tvorbou vlastních podcast kanálů, blogery učím převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah. Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 18 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 9 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky velmi úspěšných (a pár neúspěšných) projektů mé limity posouvají dál a dál. Více v mém příběhu. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe. A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty a do kterého nám hodily vidle všemožná omezující opatření.

Nejnovější příspěvky k mojí práci

Tvořím. Hledám a realizuji způsoby, jak provést firmy i jednotlivce útrapami a nástrahami on-line světů, propojuji jejich činnosti v reálném světě s tím, aby fungovali v synergii také on-line.

Pár ukázek z prací, které mne opravdu velmi bavily:

Můžete využít mých zkušeností. S internetem pracuji od doby, kdy v naší zemi ještě nebyl komerční internet 🙂
Michal Dušek

tvůrce webů, podcastů, kurzů, dětí a jiných úžasností 🙂

Myšák, profilový obrázek

Přihlašte se k odběru Myšákovin

Informace e-mailem odesílám jednou až dvakrát měsíčně. Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit. Využít můžete i častějí upozornění na novinky prostřednictvím svého prohlížeče (viz zvoneček v levém dolním rohu stránky).

Přihlášení proběhlo úspěšně. Čekejte potvrzovací e-mail.

Pin It on Pinterest