Měli jste zřízenou svoji datovou schránku jako fyzická osoba před rokem 2023? A podnikáte jako živnostník? Tak zbystřete – úřady vám mohou posílat dokumenty, o kterých nemáte ani ponětí a přitom nabývají právní moci.
Nejsem v situaci, kdy bych si mohl nějaký takový faul dovolit a proto si už tři roky pečlivě všechny doručované dokumenty hlídám. I kvůli tomu, aby mi nic neuniklo, žádná faktura, upomínka nebo cokoliv jiného, zřídil jsme si před více než 5 lety svoji datovou schránku.
Datová schránka pro fyzickou osobu
Chodí mi tam informace ze sociálky, zdravotky, z některých firem, důležitá upozornění, nutno podotknout, že i veškerá komunikace s exekutorským úřadem, právníky aj. Prostě si vás podle rodného čísla mohou v klidu dohledat a využívat tak tento převratný vynález. V pohodě vám chodí upozornění do SMSky a do e-mailu, když je vám nějaký dokument do schránky doručen a není to zrovna blábol o výpisech z registrů, statistice a jiné nesmysly. Jsem za to rád a je to pohodlné i přehledné.
A to takhle odjete na schůzky s klienty…
Dítě na táboře 250 km daleko (kam pro něj musím po skončení dojet), jídlo a benzín jsem si naplánoval zakoupit cestou. Jste 100 km od domova, už na vás bliká hladové oko kontrolky od benzínu. Vjíždíte na benzínku a vystupujete z auta, když vám pípne mobil a přijde zpráva, že vaše účty jsou omezené.
Tankovací pistoli tak vkládáte zpátky do stojanu, ujistíte se, že jste NIC nenatankovali. Pouštíte mobilní bankovní aplikaci. A k dispozici nemáte ani vorla. Zato jste v červených číslech. Jste bez peněz, neodešly vám platby, které měly odejít na hypotéku, elektřinu, splátku kontokorentu na kartu. A v tento okamžik nemáte čím zaplatit za benzín a už si nekoupíte ani nic k jídlu nebo pití. K posrání.
Schůzka nepočká a banka nekomunikuje
Schůzka je důležitá, nicméně začnete pátrat. Zjistíte, že do Airbank nebo některé z vašich bank se možná vůbec nedovoláte a jejich AI asistant je vám úplně k hovnu. I když chcete mluvit s člověkem, marné pokusy o žádost chci mluvit s člověkem. E-mailem to nevyřešíte, nemáte čas. V kontaktech na webu v mobilním zobrazení není jediné telefonní číslo. A pobočky fungují až od 9, pražáci… Prázdný žaludek bez snídaně se již ozývá.
Co se kruci stalo?
V e-mailu nemáte žádnou informaci co se odehrálo. Do aplikace se dostanete (mimochodem je vynikající a velmi ji chválím), a naštěstí alespoň několika znaková informace o blokaci účtu obsahuje informaci kdo to nařídil.
Jdete volat dál. Jedná se o finančák. Státní úřad. Podatelna; ústředna; přepojení na pracovníka, zvedá kolegyně – dotyčná má dovolenou. „Zkuste jiné číslo“ radí a tipuje si, kdo by to s vámi mohl probrat.
Volám tedy na nové číslo – telefony jsou hluché a volání opakovaně vypadává. Hledám na internetu kontaktní údaje na podatelnu či ústřednu. Mám! Volám… Nic, telefony jsou opět hluché. Dalších pět pokusů na jiná čísla téhož úřadu se stejným výsledkem mi zavdaly myšlence – konečně je zrušili. Pro jistotu však píšu na oficiální podatelnu s žádostí, aby se mi někdo ozval, že mám ten a ten problém a nevím, oč se jedná. Do hodiny se mi ozval Člověk. Píšu s velkým Č, protože ač jsme se chvíli dohadovali, pán pochopil celou situaci.
Vysvětlil mi, že měli v místě totální blackout elektřiny, proto se nešlo dovolat a pak jsme probrali to, že ONI mi posílali informace do datové schránky a JÁ, že nic takového od nich v datové schránce nemám. Při kontrole ID schránky jsme zjistili, že to posílali do jiné datové schránky, ne té mojí. ALE teď se držte a překontrolujte si:
Úřad mi posílal dokumenty do „mojí“ datové schránky, o jejímž zřízení jsem neměl ani ponětí. Dokumenty tak nabyly zákonnou lhůtou právní moci o doručení a přečtení. Údajně mi tam odeslali výzvu s upomínkou a následně i rozhodnutí o exekuci na účtech. A já o tom vůbec nevěděl!!!
Upřímně jsem se pomodlil a poděkoval, že je to jenom na účtech, protože před 3 roky jsem se dozvěděl od jednoho exekutora, že objeví-li se souběžně druhá exekuce na nemovitém majetku, jde automaticky do dražby. A obávám se, že by nebylo v lidských silách, aby to někdo chtěl zastavit. A přesto, že se mi podařilo minulý týden po 4 letech doplatit všechny exekuce, stále ještě to není v úřadech a katastru kvůli jejich „zákonným lhůtám“ dořešeno a zapsáno. Takže by to byl megaprůser.
V telefonu jsme tedy zjistili, že mám datovou schránku, o které nevím a kterou jsem vlastně nikdy nepoužíval, neměl, nezaložil a především jsem tuto datovou schránku NIKDY nechtěl a nepotřeboval.
Vždyť kvůli komunikaci s úřady jsem si schránku před lety již založil SÁM a používám ji. Ovšem tuto na truc zřídil letos (2023) novým zákonem stát. Tak do prdele, každou Fialovu lež publikují všude v internetu (každý den tak dvě až tři, desítky), ale tichá likvidace pracující střední třídy + daňových poplatníků a ožebračování lidí probíhá v plíživé tichosti…
Nechci další datovou schránku, jdu to řešit
Bylo mi doporučeno volat na infolinku datových schránek. Proklikáte se přes automaty (nesnáším tyhle hovadiny, když je to na déle než půl minuty a víc než 3 volby a bez možnosti okamžitého přepojení na člověka). Po několika minutách poslechu hovadin, které vám momentálně nic neřeší se konečně ozve člověk.
„My to neřešíme, to musíte zavolat na Digitální a informační agenturu, oni to provozují, my tady jen pomáháme s přístupem do aplikace. Ne, číslo vám nemůžu poslat ani e-mailem ani SMSkou, nebudu k tomu používat svůj soukromý mobil, sorry!“
Paráda. Můžete jim tam někdo napsat, že by měli uspořádat pro své operátory pravidelná školení od největšího borce na Zákaznickou podporu, Mária Roženského? Já už na ně nemám nervy…
Tak pěkně poděkujete za ochotu, vstřícnost i laskavost a jdete hledat nějakou Digitální a informační agenturu.
V reklamách jich vyjedou desítky, ale… přeci jen jedna instituce, kde se v náhledu píše, že se starají o e-Identitu, to by mohlo být ono. Voláte, volba 1 nebo 2. Ani na jedný není pomoc s datovými schránkami – mačkám 2. „Ne to my neřešíme, přepojím vás na jedičku.“ „Ne to my neřešíme, my jsme e-identita občana, musíte na infolinku datových schránek.“ Voláte zpátky na infolinku datových schránek a po pěti minutách poslechu zkurvenýho robota vás to odpojí. Čůráci! Do píči, státní aparát a vejmysly. Tak jsou tam pro nás, nebo my děláme kašpary pro ně?
Úplně vidím starý báby v obchodech a mnohé řemeslníky, kterým dělá i chytrý mobil problémy, jak nemají nic lepšího na práci, než řešit datové schránky. Někdy jsou rádi, že se dostanou do e-mailu. Problémy jim činí bankovní aplikace, e-maily, natož nějaké datové schránky, nedejbože e-Identita a jiné svobodu zbavující „vychytávky“. To je pro ně na úrovni raketového inženýrství a lze předpokládat, že to používat nikdy nebudou.
A vřele všem doporučuju se vyhnout překvapením:
Skočte si na CzechPoint na úřad nebo poštu a ujistěte se, že máte přístupy do takové datové schránky. Potřebují si tam ověřit vaši totožnost nejlépě z OP a všechny „vaše“ datové schránky najdou podle rodného čísla. Kdo to neumíte, poplaťte si někoho, kdo vás do toho systému dostane (klidně mě 🙂 nebo to chtějte zdarma po úřednících, oni vám to Pekarová s Rakušanem rádi trplivě a laskavě vysvětlí. A podívejte se, jestli tam nemáte nějaké dokumenty již doručené. JE TO MAZEC a můžete se divit, co všechno vám ve schránce přistálo a běží bez vašeho vědomí. A to dokonce i máte-li pozastavenou živnost.
Takže jsme se dobrali jádru pudla – a teď je potřeba to řešit. V Kolíně mi půjčil kamarád pětikilo v hotovosti, protože jsem už jel asi jen na výpary 🙂 a mě čeká obíhačka s úřady kvůli opomenutému a nikým nepřipomenutému zaplacení daně z nemovitosti.
A teď to důležité: Proč se mi to stalo a co mohlo být jinak?
1. nemám ve své datové schránce absolutně žádnou informaci o tom, že mi byla zřízena nějaká nová datová schránka, která je údajně naprosto identická a jediné, co má navíc, tak má v kontaktu uvedené IČO! Ty píčo, liší se to jen o IČO!!! Když už mi stát jde něco zřídit a chce mi tam něco posílat, měl by mě taky všemi dostupnými prostředky kontaktovat a informovat. První tedy by měli odeslat do mé regulérní datové schránky informace. To jsem nedostal. Jestli mi něco doručovala pošta si nejsem vědom. V e-mailu informace nemám, SMSkou určitě nic nepřišlo a na telefon mi nikdo nevolal.
2. protože jsem se idiot spolehnul na sdělení ženských na přepážce pošty někdy v lednu či únoru (2023), že „Když už na fyzickou osobu máte datovou schránku, tak se vás to netýká.“ Ty kráso, to je lež jako věž. Nicméně připouštím, ony to vědět nemohly. Proč?
Úřad ohledně komunikace datových schránek totiž začal míchat slovíčky a pojem „fyzická osoba“ tak není totéž co „podnikatel“. A přestože podnikáte jako fyzická osoba (logicky je to každý živnostník), tak máte-li schránku pro fyzickou osobu, kde není uvedeno IČO (což jsem nevěděl, protože logicky jsem to pořád já), tak to máte vedenou jako schránku pro sebe, tedy jako pro fyzickou osobu. Ale podnikáte-li jako fyzická osoba, tak schránku pro živnostníka, tedy pro podnikající fyzickou osobu máte nově zřízenou státem jako podnikatelskou datovou schránku. Je všechno jasné? Mě po dnešku už taky.
Vidím tady selhání státu na celé čáře. A měli by si obratem okamžitě zjistit, kdo vůbec ty schránky ani nepoužil, nepřihlásil se, nevyužil. A když už ty šmejdy platíme, tak by měli teď jezdit a proškolovat a pomáhat podnikatelům se do toho vynálezu dostat a ověřovat si, že to je opravdu nástroj lidově dostupný, bezpečný, že jej používají a že dokumenty opravdu čtou nebo jim to pomoct s okamžitou platností úplně zrušit. Ale ono je to jednodušší to poslat někam do automatické žumpy a nemít s tím další práci. Co je úředníkovi do toho, že lidem přidělá starosti, viďte…
Rozhodně je třeba v tom vynálezu doprogramovat přesměrování a možnost zrušení. Protože víte co je ta největší perla?
Ta debilní podnikatelská datová schránka, o kterou nestojíte, nejde ani zrušit ani přesměrovat.
Zruší to až když zrušíte živnost! To jsou věci, panečku. Takže úředník má 3 další alternativy, jak vás informovat, které jsou již zažitými standardy – dopis, e-mail, telefon. Avšak systém mu nařizuje použít čtvrtý způsob, který většina lidí ani nepoužije… A budou se divit.
Co jsem tedy pochopil?
- Že stát je tady pouze pro stát.
- Že když se chce, i člověk na úřadě může být laskavým Člověkem (což bych očekával u všech úředníků)
- Že nehodlám dál živit 430 tisíc úředníků, milion cikánů a půl milionu Ukrajinců.
- Že bílý heterosexuální muž nebo pracující člověk je dlouhodobě diskriminován naším státem.
- Že tisíce lidí platí výpalné státu za penále, upomínky, exekuce, do kterých je dostali úředníci, kteří by všem, co platí daně a odvody ruce a nohy líbat měli.
- Že přestože miluju naši zemi, příští firmu si založím v daňovém ráji a SERU NA VÁS.
- Že dnešním dnem naprosto schvaluji, když bílí podnikatelé živnostníci budou OJEBÁVAT stát na daních a odvodech jak jen to půjde, a vůbec jim to nebudu mít za zlé, protože všichni ostatní to vždycky dělali…
- Že nejlepší zaplacená a přiznaná daň státu je žádná daň
- Že nejlepší by bylo mít tady 100% všech pracujících zaměstnaných výhradně jako úředníky na úřadech, které si budou vzájemně vykazovat papírovou a kontrolní činnost, vzájemně si platit odvody a daně, že to bude takový ten ideální svět, kdy všichni pracují, nikdo netvoří hodnotu, nic neprodukuje, aby ho druhý neměl o co obrat. To by bylo krásné a ideální prostředí. Jsem rád, že to k tomu všechno směřuje. (Poznámka pro hloupější: je to sarkasmus. Pro ty ještě hloupější – tady máte odkaz.)
Jak to dopadlo?
Měl jsem štěstí, že jsem i po telefonu narazil na Člověka na úřadě, který situaci pochopil a všechno jsme spolu po dvou denní martýriu vyřešili. Však jsem mu také poslal dopis i s prosbou, zda by v příštích měsících mohli udělat trochu víc v komunikaci. Nepřímo mi potvrdil, že nejsem první, kdo vůbec na odeslané zprávy nereagoval. Ne, opravdu si všichni na mrtvé brouky nehrajeme…
Dopis s poděkováním a prosbou za nás všechny
[Aktualizováno dne: 21.7.2023] Když jsem měl třetí den všechno již řádně vyřešené, odeslal jsem následující e-mail s velkou vděčností za to, že jsou to stále LIDÉ tento dopis:
Dobrý den, pane ***
Chci Vám poděkovat z celého srdce. Bylo to tedy martýrium i s těmi datovými schránkami, nicméně mám dnes odpoledne vyřešeny i změny na FÚ v ***, které však budou platné zřejmě od srpna.
Dovolte mi poděkovat Vám vašemu šéfov za vstřícnost.
Myslím si, že v podobné situaci se ocitne, nebo již ocitlo a nevědí o tom, mnohem více lidí. Zase takový exot asi nejsem… Proto prosím i za ostatní, chápu, že nemáte v pracovních postupech lidi kontaktovat i jinými prostředky než jen datovou schránkou, ale pokud se někdo neozývá nebo viditelně neotevřel a dokumenty „byly doručeny zákonnou lhůtou“, může mít podobný problém – prostě o tom vůbec nemá ponětí…To vnímám jako obrovský komunikační a technický problém s tímto „nařízením“.
Přestože jsem si vše pečlivě hlídal, toto jsem opomenul a nějakou shodou okolností o schránce nevěděl.
A pokud byste mi v ten okamžik odstavili i nemovitosti a nejenom účty, okamžitě bych přišel o střechu nad hlavou, protože je jedno, jestli tam dlužíte dvě stě korun nebo miliony nebo to ještě neproběhlo výmazem…
Jste Člověk s velký Č a velice si toho vážím. A přestože si myslím, že ve státní správě je potřeba pouze každý desátý zaměstnanec, jste to právě Vy a podle všeho i Váš šéf, kteří jste ochotni pracovat pro lidi, kteří jsou ještě stále ochotni vytvářet hodnoty…
S pozdravem, díky za pochopení, ochotu a vstřícnost srdečně DĚKUJI
Opatrujte se <3Michal Dušek,
608 020 253
Nechci být nějaký posel špatných zpráv, ale přečtěte si ještě článek o automatizaci a elektronizaci systému, který vás výměnou za pohodlnost nadobro zbaví svobody a časem a velmi brzo i o majetky na 3 kliknutí.