Jak spolehlivě přijít o doménu a jak ji získat?

Autor Michal Dušek

30. 3. 2020

Autor Michal Dušek

30. 3. 2020
Čas k přečtení: min.
Rubrika: Z praxe
Štítek: doména, tipy

Rozjeli jste podnikání na internetu naplno. Všude se objevují vaše reklamy, prodáváte jako o život. A pak zjistíte, že vaše stránky se nezobrazují. Všechno co jste vybudovali je k nedohledání, protože se tam ukazuje cizí e-shop a doména vám jaksi… nepatří! Jak můžete přijít o doménu? Kdo za to může?

Poslechněte si jako audiočlánek:

podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě

Apple podcasts
Apple podcast
Spotify
Spotify
Google podcast
Google podcast

Znáte film Bezva finta? Má nejenom příhodný název, ale slovy Jiřího Krampola v báječném dabingu Jean Paula Belmonda – může za to ten „zatracenej lidskej faktor“. Můžete si za to sami. Jak je možné přijít o doménu?

Jak přijít o doménu – příčina první: šmejdi!

Šmejdem, mizerou či podfukářem v tomto případě můžete nazvat člověka či firmu, kterou jste se svým nápadem oslovili, aby vám v rámci vašeho projektu zaregistrovali doménu. Častokrát to bývají ti, kteří vám webovky tvoří. Po několika měsících či letech rozvážete spolupráci a zjistíte, že všechno, co jste doposud vytvořili, nejenom že není vaše, ale bohužel vám nepatří ani doména. Každý rok narazíme na několik takových případů, takže to berte jako fakt. Děje se to. Netušíme, zda to tito dělají z neznalosti nebo si chtějí klienta nějak „omotat“ či „uvázat“, ale rozhodně to není fér.
Zákazníci jsou pak zděšeni, že vlastně nic nemůžou. Weby jim neběží, nemohou je přesunout, nemohou je předat do správy někomu jinému, nemohou si přesunout e-mailové schránky, nemohou projekt dál rozvíjet, prostě nemůžou nic… V tom lepším případě se s těmito podfukáři domluvíte, že Vám doménu bezúplatně převedou, protože faktickým nárokem a nápadem to dělali pro vás, na váš podnět, vaši žádost, vaši objednávku a váš projekt.
Málokdo však k tomu má písemnou objednávku. I tak záleží na vzájemné dohodě, zda doménu do vlastnictví získáte a kolik vás to bude stát. Někdy se zadaří. Jindy ne a máte prostě smůlu a kompletně celý projekt a roky práce tak můžete poslat k šípku. A nepomůže vám ani argumentace, že když vám doménu každý rok účtovali, tak je přeci vaše. Ne, není… A tak vám nezbývá nic jiného, než si zaregistrovat doménu jinou a veškerou práci a propagaci převést na doménu novou. Kolik to bude stát, to radši nechtějte u rozběhnutých projektů ani vědět…

Kapitolou samu pro sebe mohou být podvodné stránky vypadající jako doménový registrátor

Upozorňuji, že byste si měli dát pozor, kde si tuto informaci budete ověřovat. Různé neověřené či nezabezpečené formuláře nebo pofiderní registrátorovské stránky mohou vaše nápady poskytnout spekulatům a jejich rychlá reakce vás může o doménu připravit. Do vyhledávacího políčka pro ověření domény uvedete název vámi požadované domény a odešlete. Sice vám stránka zobrazí i výsledek zda je či není volná. Ale je to jedna z cest, jak získávat a sbírat data a nápady o zajímavých doménách a později jak z vás stáhnout peníze, když se rozhodnete doménu odkoupit vy nebo jiný zájemce…
Můj tip: Pokud máte v plánu registrovat nějaké nadnárodní nebo domény jiných zemí, buďte obezřetní a taky připraveni na to, že pokud bude doména volná, okamžitě si ji také zaregistrujte. Pro jistotu mějte po ruce také připravenou platební kartu – díky platbě kartou uspíšíte celý proces registrace, která se provádí až po uhrazení domény. A nikdy to neprovádějte přes pochybné a pozdezřelé stránky.
Dalším způsobem, jak se spolehlivě připravit o doménu je…

Příčina druhá: nezaplatili jste prodloužení domény.

Je to neuvěřitelné, ale i přes všechny výzvy k úhradám domén se to prostě může stát. A většinou to pramení z jednoho jediného důvodu – máte u domény neaktuální kontaktní informace. A věřte mi, pokud někomu deset patnáct let doména bez obtíží funguje, není to zárukou pro fungování v dalších letech.
Domény se obvykle hradí na období jednoho roku. Někteří registrátoři umožňují platby na dva roky i více let. Některé domény naši klienti předpláceli i na deset let – šlo zejména o .com domény. Jenže! Za tu dobu se ledacos u klientů změnilo. Přestali používat některé kontaktní e-maily. Změnila se jim telefonní čísla, přestěhovali firmy nebo oni sami změnili místo pobytu. A je tady problém. Někdy menší a řešitelný a někdy fakt veliký.
Přestože třebas u .cz domén máme fantastického TLD správce a technická podpora i registrační systém od CZ.NIC funguje úžasně, vlastníci a techničtí správci domén kašlou na výzvy, které jim od CZ.NIC chodí e-mailem – aby si překontrolovali své kontaktní údaje a zaktualizovali je. A tak to ignorují poprvé, ignorují to podruhé, potřetí…
Že vám doména vyprší nebo brzy propadne, dokonce obesílají včas SMSkou. Upozorňují písemně obálkou na kontaktní adresu. Dokonce běží ochranná lhůta, kdy je doména po měsíci vyřazena z DNS a až po dalším měsíci je uvolněna k registraci. A přesto jsou tyto výzvy a termíny ignorovány a doména prostě může pro nezaplacení prodlužovacího poplatku propadnout. Proč? Protože ten zatracenej lidskej faktor. Jste na jiné adrese, s jiným telefonem, s jiným kontaktním e-mailem. Tak adieu má milovaná doméno…
Myslíte, že to je jediný způsob, jak o doménu přijít? Nikoliv! Způsobů je celá řada. Dalším způsobem, jak přijít o doménu je…

Příčina třetí: pusťte si někoho cizího do účtu pro správu vašich domén.

Ať již v domění, že vám s něčím pomůže (obvykle s webem), mu předáte hesla ke svému nejcennějšímu pokladu – správě domén (častokrát přímo na webhostingu). Když narazíte na lumpa, máte smůlu. Převody domén se dnes dějí na pár kliknutí v elektronických žádostech… Takže to nedělejte. Nikdy. Nikdy! Udělujte jen taková oprávnění, která jsou na údržbu či změny na hostingu či u domén potřebná.

Příčina čtvrtá: někdo cizí získá přístup k vašemu e-mailu či administraci domén

Může to být hacker. Mnohdy je důvod prozaičtější. V rámci svého bohémského a důvěřivého života na internetu se vám bez vašeho vědomí někdo dostal k e-mailu či účtu pro správu domén a udělal to jednoduše přes nedostatečně zabezpečené heslo. Mimochodem, víte, že nejčastěji používané hesla k e-mailu jsou: 12345, heslo, password nebo vlastní datum narození?
Znáte ten vtip, jak píše zákazník e-mail na technickou podporu: „Prosím vás, myslíte si, že mé heslo je dostatečně silné vůči ruským hackerům?“ A přijde mu odpověď: „Da.“ 🙂
A tak to prostě je – jste v kyberprostoru a měli byste si chránit své počítače i mobily, používat firewall, antiviry a jiná zabezpečení. Ale ani nejdokonalejší technické zabezpečení vám nikdy nedá jistotu, protože tady zase nastupuje ten všivej a zatracenej lidskej faktor.
Přístup k vaší e-mailové schránce, přístup k administraci domén, přístup do vašeho mobilu nebo notebooku přes wifi… Borci vás dneska hacknou i přes vaši inteligentní ledničku 🙂 A heslem 12345 nebo nechráněnou domácí wifi sítí tomu nijak neprospějete.

O bezpečnosti internetu, osobní identitě na internetu, ztrátě soukromí a spousty děr v bezpečnosti dat se dozvíte v článku „A otisk prstu na kapotě, máte? Aneb jak dobrovolně odevzdat klíčky od svého soukromí…“. A musím říct, že ty informace jsou fakt hustý…

A pak jsou zde další způsoby, jak o doménu přijít. A ty jsou snazší a jednodušší, než si vůbec připouštíte…
Když nasdílíte tento článek, zobrazí se vám pokračování obsahu. Dozvíte se další příčiny a způsoby, jak o doménu přijít a také příklady těch, kteří potíže s doménami měli.
[lockercat]

Příčina pátá: kliknete v e-mailu na odkaz.

Podvodníci také zkoušejí poslat e-mail, v němž vás pouze vybídnou k potvrzení odkazu. Buďte obezřetní, co kde potvrzujete a na co klikáte. Mohlo by se vám snadno stát, že potvrdíte odkaz v e-mailu, kterým potvrdíte převod domény na někoho úplně cizího. Děje se tak spíše u zahraničních a nadnárodních domén. Jediným kliknutím na odkaz potvrdíte převod a už v tom lítáte. Takže pozor – neklikat na nic, čemu nerozumíte. Raději se vždy s někým poraďte – ideálně s technickou podporou registrátora přes kterého jste si doménu registrovali.
Tip pro vás: obsah, tedy text v e-mailu s odkazem na převod domény se vůbec o doméně nemusí zmiňovat. Sledujte, kam odkazy směřují – např. při najetí myši na daný odkaz. Vždy však platí pravidlo – neklikat na nic, čemu nerozumím a opatrnosti není nikdy dost.

Příčina šestá: vyslepičíte své plány.

Nic do světa nevytrubujte, dokud doménu nevlastníte. Na nic nečekejte. Máte-li plán, doménu registrujte hned. Ověřte si, jestli je volná a hned ji zaregistrujte. Čas může pracovat ve váš prospěch i proti vám. Vteřina na internetu je dávnou historií. A nejdražší – a bohužel často nedoceněný – je nápad. Myšlenka. Něco vymyslet, naplánovat a získat tak výhodu před konkurencí. Takže si moc nepouštějte pusu na špacír a nebo až v době, kdy už doménu máte zaregistrovanou. Spekulanti jsou bdělí 🙂
A ještě jeden tip: pokud jdete se „svojí kůží na trh“, ideální doménou může být vasejmenoprijmeni.cz nebo vaseprezdivka.cz. A samozřejmě vasprojekt.cz. Jsou to první věci, které spekulanta napadnou. A jak na to přijdou? Zachytí váš úspěch. Možná jste někde zmínili nějaký název. Nebo se pod nějakou přezdívkou prezentujete, tvoříte. A o doménu s vlastním jménem určitě přijít nechcete…
[/lockercat]

Pokud už vámi vysněnou doménu někdo vlastní, jak ji získat?

Ať již doménu ten někdo získal díky některé z předem zmíněných příčin a vašich chyb nebo ji provozuje pro svůj projekt, získáte ji těžko. Někdy ji můžete po dohodě s jejím vlastníkem odkoupit (což ovšem bývá i z hlediska požadovaných částek nereálné). Někdy to prostě nejde, protože vlastník doménu používá pro svůj projekt a nechce se jí vzdát.
A tak se můžete dostat do situace, kdy své jméno či značku na internetu, sociálních sítích týdny, měsíce či roky budovanou, můžete spláchnout… Zkušenosti k nezaplacení. Buď rezignujete úplně nebo budete hledat alternativu k plánovanému názvu domény. A to je často komplikace. Někdy velká komplikace. A proto se vám snažím říct – buďte prozíraví. Název svého produktu nebo svou přezdívku, pokud ji ještě nemáte, zkuste vymyslet tak, aby i stejnojmenná doména byla volná.

Chcete vědět, kdo taky měl s doménou problém?

Asi nejdražší prodej .cz domény proběhl před léty při odkupu domény oskar.cz. Tenkrát stála doména mobilního provozovatele cca 4 miliony Kč. Obdobně tomu bylo, když přišla změna z Eurotelu na O2 a chtěli doménu o2.cz. Ale také domény s názvem obecného charakteru typu hodinky.cz, letenky.cz, hracky.cz, sperky.cz a jiné mají dnes samy o sobě statisícovou i milionovou hodnotu.
Bylo by pošetilé domnívat se, že doménu miloszeman.cz vlastní prezident. Stejně tak karelgott.cz není a nebyla vlastnictvím božského Káji – mimochodem, Karle, děkujeme a zdravíme tam nahoru.

Poznámka: Karel Gott je jméno a osobnost světová, tudíž je zcela logicky a pochopitelně multijazyčná prezentace vytvořena na „komerční“ nadnárodní doméně .com – tedy karelgott.com

A na námitky, že vy doménu vůbec nepotřebujete… inu – „kdo chce kam, ať si tam pomůže sám“ 🙂 Četli jste už článek „Jak si spolehlivě prodražit webové stránky na free hostingu“? Myslím, že tam objevíte spoustu další inspirace.
Jakou doménu zvolit a jak si ji zaregistrovat se dozvíte v článku „Jakou doménu si vybrat a co mě to bude stát?
 

O autorovi: Michal Dušek

Konzultuji s lidmi jejich záměry pro propojení reálného a on-line světa. A následně vše realizujeme. Také tvořím podcast kanál „Hrdinové všedních dní“ a svoji specialitu - audiočlánky. Pomáhám lidem s tvorbou vlastních podcast kanálů, blogery učím převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah. Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 18 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 9 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky velmi úspěšných (a pár neúspěšných) projektů mé limity posouvají dál a dál. Více v mém příběhu. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe. A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty a do kterého nám hodily vidle všemožná omezující opatření.

Nejnovější příspěvky k mojí práci

Tvořím. Hledám a realizuji způsoby, jak provést firmy i jednotlivce útrapami a nástrahami on-line světů, propojuji jejich činnosti v reálném světě s tím, aby fungovali v synergii také on-line.

Pár ukázek z prací, které mne opravdu velmi bavily:

Můžete využít mých zkušeností. S internetem pracuji od doby, kdy v naší zemi ještě nebyl komerční internet 🙂
Michal Dušek

tvůrce webů, podcastů, kurzů, dětí a jiných úžasností 🙂

Myšák, profilový obrázek

Přihlašte se k odběru Myšákovin

Informace e-mailem odesílám jednou až dvakrát měsíčně. Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit. Využít můžete i častějí upozornění na novinky prostřednictvím svého prohlížeče (viz zvoneček v levém dolním rohu stránky).

Přihlášení proběhlo úspěšně. Čekejte potvrzovací e-mail.

Pin It on Pinterest