Facebook je především zábavovou sítí pro běžné uživatele. Přesto tato platforma poskytuje mnohé příležitosti jak rozjet své podnikání a prostřednictvím jeho služeb si vybudovat solidní pěnězovod. A nebo ho z minuty na minutu totálně pohřbít. Co je na něm tak skvělého pro podnikání?
Vaše podnikání může nabrat neuvěřitelné obrátky díky sociálním sítím. Sice budu mluvit nejvíce o Facebooku, protože jméno této značky zná už asi každé malé dítě ve škole i zástupy důchodců, ale přihodit se vám mohou dané situace také na dalších sociálních sítích. O nich však někdy příště.
V čem jsou sociální sítě fantastické?
Denně jsou na nich tisíce, statisíce i miliony vašich potenciálních zákazníků. Opravdu denně! Máte tak šanci oslovit obrovské množství lidí ve velmi krátkém čase a navíc od nich získat první reakce a zpětnou odezvu. Před několika lety vcelku pěkně fungovalo tzv. virální šíření příspěvků.
Viralita je samovolné šíření příspěvku mezi uživateli – tedy situace, kdy se příjemce informace dostal do role šiřitele a přeposílal či sdílel obdrženou informaci dál. Tedy – jednoduše jste umístili na svoji Facebookovou zeď fotku, dali k ní popisek a nejenom vaši on-line přátelé to začali lajkovat a sdílet. Současný trend (tedy r. 2019) upřednostňuje placenou viralitu.
Je viralita zdarma pouhý sen?
Nebudeme vám mazat med kolem pusy. Najdou se výjimky, kde to funguje. Často je to podmíněno vtipným obsahem daného příspěvku a velkou členskou základnou dané stránky či skupiny. Ale chrlit příspěvky (fotky, videa, texty…) a doufat, že se budou šířit samy od sebe virálně, je na této platformě neuskutečnitelným snem většiny lidí a firem. Přesto existují cesty, jak také na sociálních sítích vybudovat vaši značku a prodávat produkty. Je jich poměrně hodně. Za většinu z nich zaplatíte svým časem i penězi. I tady platí jednoduché pravidlo: dáš, dostaneš. Tedy, že zaplatíte a získáte… Ovšem – záleží na tom, kolik zaplatíte a co získáte.
Pěkně popořádku…
Facebook je soukromá sociální síť s vlastními pravidly a právem veta. Dodržováním pravidel, stejně jako u jiných služeb, máte jako uživatel k dispozici zdarma spoustu užitečných nástrojů a možností, kterak prezentovat sebe nebo své produkty a projekty. Miliarda uživatelů je pořádné číslo.
Jste-li v roli, kdy chcete vybudovat svůj prodejní kanál na Facebooku, připravte se na to, že za to zaplatíte. Ne za to, že můžete mít svoji výkladní skříň v podobě Facebook stránky. Ale za to, že Facebook dá za vaše peníze cíleně vědět ostatním uživatelům. A všechno si řídíte sami prostřednictvím tzv. Business manageru a souvisejících on-line nástrojů. Zobrazovat stejnou reklamu každému z uživatelů nebo nějak náhodně by bylo značně neefektivní a pro uživatele také dost otravné. Jako tvůrce reklam však máte k dispozici anonymní a těžko představitelné množství dat o miliardě vašich potenciálních zákazníků… včetně vás.
Je investice do reklamy cesta?
Jde o čas. Máte vybudovanou dostatečně velikou komunitu svých fanoušků a zákazníků, která denně visí očima na vaší stránce či skupině a hltá příspěvky? Netrpělivě očekávají, kdy už konečně spustíte prodeje, aby si mohli u vás nakoupit? Už jste někdy viděli fronty zákazníků, kteří tráví noc před prodejnou Apple, aby si mohli pořídit zbrusu nový iPhone?
Pokud se vám tohle zatím nepodařilo na sociální síti vytvořit, budete investovat do reklamy. A pokud se vám to povedlo vytvořit, pak už víte, že investice do reklamy je nutností. A nejenom na sociálních sítích. Možná vnímáte investici do placené reklamy jako něco víc, co nepotřebujete. Možná očekáváte, že to bude drahé, neúspěšné a tím pádem vyhozené peníze… Jenomže!
Facebook ví
O každém z nás ví Facebook víc věcí, než o sobě víme my sami. A taky víc, než jsme ochotni připustit. Doslova sleduje každý náš krok. Co jsme si zobrazili, kde klikli, kdy, z jakého zařízení a prohlížeče, v jakém místě, kolik času s čím trávíme, oblast našich zájmů – někdo holky, jinej vdolky. Sleduje a vyhodnocuje četnost našich příspěvků, skupiny a stránky, které sledujeme a co se nám líbí atd. A tak nám podle toho šikovně podsouvá informace, které by se nám mohly ještě líbit a na něž můžeme reagovat.
Odevzdáváme své soukromí a Facebook na nás vydělává…
Postupná ztráta našeho soukromí plyne z dobrovolného předání vlastního já užíváním Facebooku. Díky tomu se náš život stává součástí jejich datového souboru popisujícího naše chování, charakteristiku, zájmy, místa pohybu, fotografie, videa, vztahy, rodinu, zaměstnání, zdraví, věk i pohlaví. Vůbec nepochybujte, že k číslu vašich bot bude vědět také oblíbené barvy, jméno vašeho domácího mazlíčka a cestovatelské touhy.
To vše postupným lajkováním, komentováním a chlubením se při používání elektronického světa zdarma a ochotně vyměňujeme za naše živé přátele a své životy. Všechny tyto údaje jsou marketérům k dispozici právě proto, aby mohli lépe přizpůsobit své publikum a cílové skupiny potenciálních zákazníků pro své produkty a služby.
Už chápete ten potenciál? Někdo chodí na Facebook za zábavou, někdo si pokecat s přáteli, někdo jen slídí po tom, co měl soused k obědu a kde koho potkal. A někteří využíváme Facebook jako mocný prodejní kanál pro vybudování svého podnikání a značky.
Každý uživatel na Facebooku je naším potenciálním zákazníkem.
A tak tohoto trendu a příležitosti využívejme. Založení Facebookové stránky s vhodným názvem, úpravou uživatelského jména a tedy také změnou URL adresy to začíná. Vložíte si své logo či znak, hlavní fotografii nebo video, začnete vkládat příspěvky s výrobky a … a pozvete všechny přátele, abyste získali své první lajky a odběry sledovanosti na své stránce. Připravte si jednoduchou strategii, jak se chcete prezentovat a pusťte se doho naplno. Doděláte popisky a hurá do reklamy.
Opravdu do reklamy?
Facebook má mnoho nástrojů, jak budovat komunitu, fanouškovskou i zákaznickou základnu. Vždy platí ono staré dobré „trpělivost růže přináší“. I reklamní kampaň a provázanost služeb si rozmyslete. Facebook má hromadu dat. Ale… vy z těch všech dat budete pravděpodobně postupně hledat své publikum.
Nečekejte, že na první dobrou zacílíte správně cílové skupiny. Přestože data jsou, nástrojů máte k dispozici velké množství a typů reklamního prostoru taktéž, můžete puknout jak rozpálený kámen politý studenou vodou. Pokud se do toho chcete pustit sami, připravte si řádově aspoň tisíce Korun do rozpočtu a postupně testujte, upravujte, měňte a analyzujte.
S dobrým produktem si dříve či později dobře optimalizovanou kampaň zvládnete nastavit také. A kdybyste chtěli s PPC reklamou nebo Facebookem pomoct, některé tipy objevíte v dalších článcích. Nebo se s námi spojte.
Vaše podnikání na Facebooku roste
Máte tisíce fanoušků, proinvestované tisíce nebo desetitisíce v reklamě, uskutečnily se první prodeje a věnujete desítky hodin týdně vlastní propagaci právě na Facebooku. Investujete do fotografií, píšete příspěvky, poctivě je označujete hashtagy. Přes Messenger hbitě a okamžitě komunikujete se zákazníky a historii komunikace máte kdykoliv k dispozici. Podnikání se rozjelo, přibíráte dalšího člověka do týmu, rozšiřujete výrobu. A pak…
A pak jste ze dne na den zablokováni a můžete leda tak – nic!
Není to sice přímo náš příběh (a snad ani nikdy nebude). Pokud je totiž vaším jediným prodejním a prezentačním kanálem pouze Facebook a Facebooková stránka (a v analogii k tomu třeba některá jiná sociální síť), máte zaděláno na velký problém. VELKÝ! A vše, co jste týdny, měsíce nebo roky budovali může zmizet během okamžiku, jako mávnutím kouzelného proutku zlého černokněžníka…
Jak velkou ztrátu pocítíte, když přijdete o stránku na Facebooku nebo dokonce celý osobní účet?
- Historie je fuč.
- Všechno, co jste kdy zveřejnili je pryč.
- Fotky a videa jsou pryč.
- Ztrácíte dosah na fanoušky.
- Připomínky a upozornění na výročí skvěle pomáhaly při přesdílení třeba sezónního zboží – jsou pryč.
- Všechny kontakty.
- Veškerá komunikace.
- Diskuze.
- Reference.
- Investovaný čas! Prostě týdny, měsíce nebo roky práce…
- Ztrácíme pracně vybudovaný a zaplacený prodejní kanál!
- Používáte-li Facebook přihlášení pro některé další služby, máte další velký problém…
Je to vůbec možné, aby to Facebook udělal? Je!
V průběhu svého nadšení při rozjezdu podnikání jste zapomněli na jednu věc – Facebook je soukromá firma s vlastními pravidly a vy jste stále v roli uživatele! To, co na dané url adrese a stránce Facebooku vytvoříte, vám prakticky nepatří. Prosím z hlediska právního mě nechytejte za slovo a zaměřme se na podstatu.
To, jestli vaše Facebook stránka bude aktivní až se ráno probudíte, o tom nerozhodujete vy. Přirovnám vám to k situaci, kdy vám někdo zdarma poskytl byt ve svém domě. Vy si ho zařídíte a vybavíte. A když už tam máte koberce, nábytek, obrazy, vybavení, oblečení a připadá vám jako dokonalé místo ke zplození potomka, pro údajné porušení domovního řádu vám seberou klíče nebo vymění zámky a vy se tam už prostě nedostanete. Voalááá, vítejte ve světě služeb zdarma.
Nutno říci, že se toto neděje často a bez žalobce není soudce. Ale nečekejte nějakého dovolání se. Facebook je obrovskou firmou. Obáváme se, že o vašem odvolání na nějaké blokace (bany) či zrušení účtu pravděpodobně bude rozhodovat někdo, komu vaši žádost přeloží automat spolu s desítkami dalších žádostí. A možná i podle toho, jak se zrovna vyspal. Nečekejte, že bude chápat česko-slovenský humor nebo dvojsmysly v jakémkoliv příspěvku či komentáři, zejména pokud je adminem cizinec.
Vaporizovat profil? To se vážně stává?
Vaporizace je ve své podstatě odstranění nepohodlného člověka – tentokráte naštěstí jenom v elektronické službě. Jedním z příkladů z října 2019 je Facebooková stránka „Bratříček“. Co naplat, že autor investoval stovky hodin práce a tisíce za reklamu. Se souhlasem Ondry „Bratříčka“ Tesárka vám předkládáme jeho originální autentický projev z živého vysílání na YouTube kanálu. To uskutečnil na druhý den od zablokování a úplného vymazání své Facebook stránky i profilu.
Chcete vědět, jak takové situaci předejít?
Podle vypozorovaných skutečností z více zdrojů a od lidí, kterým se zablokování nějakým způsobem stalo, není nikdy 100% návod, jak tomu předejít a zamezit. Můžete dodržovat pravidla Facebooku – což je logický základ. Můžete nesdílet politické, etnické, komunitní a jiné názory. Můžete se přestat zmiňovat o vědě, přírodě a zastávání se názoru o existenci jediných 2 pohlaví. Můžete nenadávat, nebýt hulvátští a naopak každého pitomce chválit. A stejně to není 100%, že vás někdo nenahlásí pro porušení pravidel Facebooku.
Kdo chce, vždy si najde nějakou záminku ve vámi sdílené fotce – např. že máte vyfocenou černou kabelku na bílé nebo dokonce vaše logo svojí částí připomíná nějaký znak jakési etnické skupiny lidí, o které jste v životě neslyšeli, ale tento nesmysl si šťouralové budou spojovat s rasismem.
Jak z toho ven?
Budujte si profily a prezentace na více místech a nespoléhejte se pouze na jedinou sociální síť. Budujte si své vlastní webové stránky a sociální sítě využívejte jako chobotnice chapadla pro zvýšení dosahu. Ale využijte maximálně potenciál sociální sítě, dokud to jde. Soustřeďte se na to, aby se růst vaší komunity a fanoušků taky odrazil v zisku a tržbách vašich projektů. K čemu by vám byly tisíce fanoušků a miliony lajků bez užitku či prodaného produktu?
Sledujte můj blog, staňte se naším odběratelem aktualit e-mailem a těším se u dalšího článku na téma sociální sítě.