Zní to fantasticky. Na pár kliknutí si uděláte registraci a už to tam perete – obrázky, články, publikujete informace, své názory. K dispozici máte diskuze, statistiky a vše je to free – úplně zdarma! Jak moc je to „zdarma“ a na čem byste rozhodně nemělil šetřit?Tvoříte? Píšete? Vyrábíte? Prodáváte? Pak potřebujete někde nějaký prostor, abyste tam mohli své výtvory prezentovat. V knize, časopise, výstavní síni, kamenné prodejně, nasprejovat na zeď… V on-line světě potřebujete někde nějaké místo, kde své dílo můžete představit. Podcastový kanál, video kanál, sociální síť nebo tzv. hosting pro vaši webovou stránku. A evidentně nejlépe úplně zdarma 🙂 Free-hosting nebo free-blog!
Jak je to typický obchodní model: poskytujeme-li někomu službu, tak za to chceme peníze. Ale když něco chceme my, tak nejlépe zadarmo! Všichni hledáme cesty, příležitosti a způsoby, jak ušetřit nebo něco získat zdarma. A tak trávíme hodiny na internetu, abychom našli to „zaručeně nejlepší a nejlevnější řešení“, abychom hned na začátku neudělali chybu… Už jste četli článek „Co je to „zdarma“ a jak to funguje v marketingu? Aneb není všechno zdarma zlatem, co se třpytí…“?
Provázíme lidi a firmy internetem, pomáháme jim v orientaci a vyvádíme je ze slepých uliček…
Ozývají se nám klienti, kteří teprve řeší svoji internetovou prezentaci a probíráme s nimi jejich možnosti a strategické plány. Přicházejí zákazníci, kteří fungují pouze na sociálních sítích, ale i takoví, kteří už nějakou web prezentaci mají. A někteří z nich mají své weby na tzv. freehostingových službách. Pěkně prosím – neházejme všechny freehostingy do jednoho pytle, každý má něco svého a jinak. Sledujte však jejich obchodní podmínky, ceníky a svůj záměr si promysleme i s ohledem na budoucí vývoj. Neříkám, že začít na freehostingu je špatně, ale…
Víte, jaké jsou časté otázky našich zákazníků při konzultaci na téma „úpravy webové stránky“?
- „Takže mi chcete říct, že všechno to, co jsme doteď vytvořili budeme dělat znovu?“
- „Všechny ty zpětné odkazy jsme dělali zbytečně?“
- „To budeme předělávat všechny letáky i vizitky?“
- „I všechny reklamy… že jo?“
- „No a to tam ty statistiky nejdou umístit?“
- „A proč to tam nemůžeme jen přidat?“
Co je to tedy free-hosting?
Je to především prostor, datové úložiště kdesi na internetovém serveru, kde si můžete zdarma vytvořit a publikovat vlastní webovou prezentaci nebo svůj blog. Takové služby existují české, slovenské i zahraniční. Stačí si vybrat. Online si naklikáte a napíšete texty, vložíte obrázky i videa do svých stránek, a případně roztřídíte stránky podle nějaké logické struktury a potřeby. Přizpůsobíte si barvy, někde si vytvoříte i jednoduché logo nebo vložíte to co už máte. Bez veškerých pochybností lidé zvládají tyto služby využívat pro svoji práci, prezentaci výrobků i služeb.
S troškou nadsázky vám popíšu, jak vypadá takový proces začátečníka. Vše dále uvedené vychází ze zkušeností s našimi zákazníky a jejich dotazy.
Typický podnikatelský rozjezd:
Jednotlivci či firmy si zdarma udělají na freehostingu registraci, zvolí si vhodný název a z něho plynoucí url adresu – např. kosmetika-mazaze.nazevfreehostingovesluzby.neco. Naplní obsah, dodají své fotky, videa, popíší svoji činnost a produkty, doplní kontaktní údaje a ceníky. Prostě se do toho pustí naplno. Hned potom si nechají natisknout vizitky. Nebo si je ve Wordu zbastlí sami a natisknou. Nejlépe s malým šedivým či jinak nečitelným písmem s ukradeným obrázkem dominujícím této kartičce a hurá s tím do světa. Jejich nadšení roste. Postupně rozvíjejí povědomí o „svém“ webu mezi lidmi. Tisknou rychloletáky s akčními nabídkami, obvolají přátele a zaspamují kde co. V lepších případech si nechají olepit auta tzv. řezanou grafikou se svým názvem a zbrusu novou webovou adresou.
Náš upřímný tip: Přátelé, nezapomínejte na auta uvádět i telefonní čísla. Pokud někomu vaše služba nebo produkt řeší aktuální problém za vámi jedoucímu řidiči, zavolá vám ihned… QR kód s úplnými kontakty pro kolemjdoucí bude také skvěle plnit svůj účel.
Pak udělají registraci v katalogu ve Firmách. Zaregistrují si své weby úplně všude, kde to jen jde. Začnou přispívat do diskuzí na internetu s odkazy na „svůj“ web. Desítky a stovky hodin věnují tomu, aby se o „jejich“ webu někdo dozvěděl. Aby rozšířili povědomí o své značce. Lidé to komentují na sociálních sítích, příspěvky se sdílí jako o život. Reklama sviští na plný obrátky. Vyhledávače indexují obsah a posouvají výsledky na klíčová slova výš a výš…
Pak se pustíte se do rozšíření stránek na free webu
Protože zažíváte první úspěchy, pracujete na „svém“ webu. Rozšiřujete strukturu, přidáváte nové informace. Poctivě sepisujete své produkty a služby a poskytujete další informace o svých výrobcích. Freeweby jsou z podstaty svého názvu zdarma – alespoň v základních tarifech. Jen podotknu, že za to „zdarma“ na freehostingu častokrát dostanete do svých stránek cizí reklamy, které tam vlastně vůbec nechcete. Ale co už, vždyť máte službu zdarma… Opakovaně nad tím mávnete rukou. Až do té chvíle, než se na vašich stránkách masáží, kadeřnictví či autoservisu objeví reklama od konkurence a bez vašeho vědomí si tak přetáhne vaše zákazníky. Nebo potenciální zákazníky. Ano. Také takovou službu jste získali úplně zdarma 🙂
Ale to není zdaleka ten nejhorší scénář, který vás u služeb zdarma může potkat.
Je to tedy zdarma nebo je to vzájemná reciprocita? Čeština je nádherná ve svých významech. Slovo „zdarma“ totiž vychází z daru. Tedy pokud je to dar, očekává se, že za něj nemusím nic dělat, vynakládat, prostě jsem to dostal. Ale na reklamách na vaší stránce vydělává poskytovatel freehostingové služby. Přitom vy tvoříte obsah a prokazujete mu tím velkou službu, protože díky tomu může u vašeho obsahu reklamu prodat. Není to tak úplně zdarma – vhodnější je pojmenování, že to máte zadarmo.
Někdo „jenom“ píše „svůj“ blog na zdarma blogové službě.
Tvoříte své články, publikujete každý týden na vašem free blogu. Sem tam, jednou za rok si váš článek jako pecku free blog vybere, aby ho na pár hodin zveřejnil pro tisíce či desetitisíce čtenářů. Protože se váš článek adminovi tamního freeblogu líbil, umístí ho do dočasné síně slávy na hlavní stranu. Vy sklidíte ovace a získáte tak svých 10 tisíc přečtení za jediný den. Můžete se tak dostat na krátký čas do povědomí čtenářů. Většinou si však čtenáři ani nevšimnou, kdo je tím neznámým autorem – pokud se jim nedostáváte na oči pravidelně. Nebo aspoň s určitou četností. Ale to vás nemůže odradit a tak píšete a píšete, protože vás to prostě baví.
Poznámka autora: Mimochodem, jestli rádi píšete a netýká se to politiky a světonázorů, ozvěte se nám. Můžeme společně proměnit vaši vášeň na podnikání 🙂
Všechno vaše snažení je super pecka s několika velkými ALE a jedním podstatným společným faktem
Všechno co děláte je skoro celé správně. Proč skoro? Určitě jste neopomenuli jeden z nejdůležitějších faktů? Neradi bychom, abyste později velkou část téhle své práce „spláchli do kanálu“! V další části článku vám řeknu některé příklady pro snadnější rozhodování se mezi placenými a neplacenými službami a jejich výhody.
Co myslíte? Kde je ta hranice, kdy se rozhodnout pro služby placené a kdy využívat ty zdarma?
Rozuzlení a další část článku si můžete dočíst online – stačí jej odemknout sdílením… Nebo si jej poslechněte jako podcast 🙂
[lockercat]… a teď vás asi trefí…
Častým problémem pro růst podnikání online je, že propagujete „svoji“ prezentaci na cizí doméně
Dokud se s tím nesetkáte tváří v tvář, neuvěříte, jak velký to může být problém. Když mají internetové vyhledávače po několika letech vaší práce zaindexovány stovky a tisíce zpětných odkazů někam, kde vám to vůbec nepatří. Nebo dokonce služba skončí. Ono zase nechceme strašit, obvykle se nekončí jen tak. Ale stává se, že čas od času se všechny ty měsíce nebo roky zdarma značně prodraží. Tím značně myslíme až mnohonásobně víc, než kdybyste si někde po ty minulé roky platili služby s vlastní doménou…
Pokud totiž své stránky propagujete jako doménu třetího řádu na doméně svého freehostingu – např. vašeprezentace.nazevfreehostingovesluzby.neco nebo mujblog.nanekteresluzbe.nekde pak se vám později může stát, že všechny odkazy z diskuzí, reklam, affiliate partnerů, kampaní, rozeslaných e-mailů, vzkazů, chatbotů, příspěvcích různě po internetu… prostě všechny zpětné odkazy se stanou nefunkční v momentě, kdy přestanete tento freehosting využívat nebo vám bude zrušen.
Důvodů proč freehosting služby přestanete používat může být víc. Např. přechod na vlastní doménu si vyžádá další služby, které překročí technické možnosti freehostingových služeb. Nebo prostě jen nebudete chtít platit za předražené placené tarify na freehostingu.
A teď babo raď. Když přejdete na vlastní doménu, co se zpětnými odkazy a propagací? Když přejdete na placené tarify, vyplatí se to s ohledem na celkové možnosti, rozšiřování webu, vaše potřeby a budoucí plány? Chcete ovlivňovat kompletní obsah a propagaci na svých stránkách? Šablony freehostingu vám prostě nestačí? Chcete začít dělat marketing na vyšší úrovni, než je to možné na frehostingu? Potřebujete provázat s webem další aplikace či api rozhraní pro automatizace a freehosting to neumí? Důvodů může být mnoho. Ale…
Bez vlastní domény jste v pasti
Tím, že jste nějakými okolnostmi u free hostingu donuceni přejít na placenou službu téhož poskytovatele nebo prostě odejít, ocitáte se rázem v pasti. A tu past jste si poctivě, letitou dřinou a odříkáním, připravili sami.
a) můžete přejít na placený tarif (pokud je to rozumné) a fungovat dál na své kosmetika-masaze.nazevfreehostingovesluzby.neco
b) začnete znovu: zaregistrujete si vlastní doménu, která bude patřit vám a můžete její provoz ovlivňovat vy a jen vy. Stejně tak úpravy webu, doplňkové služby, marketing atd. Ale hlavně: jakákoliv reklama, polep, vizitka, hlavičkový papír, etikety, samolepy… všechno bude směrovat jen a jen k vám a ne na doménu nazevfreehostingovesluzby.neco. O ní totiž nerozhodujete vy, ale její majitel a provozovatel. To, zda zůstanete na téže službě nebo přejdete jinam za výhodnějších provozních podmínek, to už je vaše volba…
Pochopili jste častý kámen úrazu na freehostingu?
Nemít svoji doménu hned od začátku a přitom budovat „svoji prezentaci“ v prostředí internetu vás v následných nákladech může stát násobně více. Předělávka webu může být to nejmenší, co vás čeká. S tím totiž souvisí předělávka vizitek, polepů aut, reklam, ale hlavně nikdy zpátky nezískáte hodnotu zpětných odkazů a váš čas. Čas, který jste doposud věnovali ve svých diskuzích na webu zákazníkům, budování zpětných odkazů, referencí atd.
Přesměrovávat původní stránky na nové je na mnoha freehostingových službách krkolomným nebo zcela neřešitelným problémem a hodnotu svého webu ve vyhledávačích budete budovat od začátku na úkor další práce, reklam, služeb a času, aby vás vůbec bylo vidět…
Jak to udělat, aby vás to později nebolelo?
Vyplňte svůj e-mail a některé tipy vám pošleme e-mailem…
A tak konzultujeme a hledáme cesty i pro takové zákazníky, kteří se díky svému nadšení ve svůj produkt pustili do propagace sami a dostali se do podobné šlamastiky. A jak jste na tom vy? Potřebujete také pomoct s webem, doménou nebo projektem? S důvěrou se na nás obraťte.
[/lockercat]