Co je to „zdarma“ a jak to funguje v marketingu? Aneb není všechno zdarma zlatem, co se třpytí…

Autor Michal Dušek

9. 12. 2019

Autor Michal Dušek

9. 12. 2019
Čas k přečtení: 7 min.
Rubrika: Marketing

Jakmile se někde v dnešním on-line světě objeví toto kouzelné slovíčko – zdarma – zbystřete pozornost a mysl. I zdarma bývá něco za něco. Prakticky vždycky. Ikdyž vás to „nic“ nestojí…
Předně mi dovolte upozornění: tento článek je určen pro všechny neprávníky. Nejsou zde žádné chytré právní poučky a chytáky. Je to rozbor s praktickými příklady,  abyste mohli s chutí zapojit svoji představivost, selský rozum a využívat informace zdarma pro své marketingové projekty. Objevíte situace v analogii ke svému životu spotřebitele a uvědomíte si, že toho můžete využít také ve svůj prospěch.

Pojďme si ukázat, jak je vnímáno zdarma.

Zdarma vám poskytujeme tuto informaci. Můžete si ji tedy přečíst a vyhodnotit, aniž byste nám za tuto informaci zaplatili. Penězi. Ukážeme vám na praktických příkladech, že zdarma nemusí vždy znamenat zdarma a téměř vždy to něco stojí. A přesto slovo zdarma neutrží žádný šrám na svém vnímání a významu.
Vážíte si svého času? Podle čeho se rozhodujete čemu nebo komu darovat svůj čas? Jak moc dopředu přemýšlíte o tom, kolik vás to bude stát úsilí a především času? Možná, že kdybyste před týdnem, měsícem nebo roky věděli to, co víte dnes, svůj čas byste věnovali něčemu jinému nebo se vydali jinou životní cestou. Je to tak?

Jaký vliv má čas na „zdarma“?

Představte si, že jste v době před mnoha lety, kdy vám taková informace chyběla. Možná jste tenkrát tu správnou a důležitou informaci mohli mít k dispozici, ale neměli jste na ni ve své zamilovanosti či odhodlanosti na cestě za svým snem čas. Nebo jste o ní prostě jenom nechtěli slyšet… Byli byste ochotni tenkrát za peníze koupit informaci, která by změnila jednodušeji a rychleji váš současný svět tak, aby byl podle vašich představ? A kdyby taková informace byla zdarma, využili byste ji? Znáte Gábi ze seriálu Rodina Smolíkova? „Já nešťastná, kdybych si já tenkrát vzala Pištu Hufnágla!“
Možná vás začíná tento článek mírně nudit a přemýšlíte, jestli mu vůbec svůj čas věnovat. A to je to, oč tu kráčí. Čas.

Začínáte si uvědomovat hodnotu svého času.

Čas a pozornost je totiž to, s čím se v marketingu počítá automaticky že máte a jste ochotni dát na oplátku. – Michal Dušek –

Tu větu si zapamatujte. Když se vám podaří v marketingu upoutat pozornost zákazníka tak, aby vám věnoval další čas, můžete uskutečnit obchod. Dát a získat. Více upoutat, snáze prodat. Něco za něco. Dát co nejméně a získat co nejvíce. Svůj čas obvykle trávíme v práci. Za práci dostáváme zaplaceno. Získáváme tedy odměnu ve formě peněz za svůj čas. Logicky tedy podvědomě převádíme svůj čas na hodnotu peněz. V dnešním světě a obchodě byl náš čas vyměněn za peníze. Umíte ohodnotit svůj čas jinak, než penězi? Tak je to v pořádku. Protože pak žijete a jste též v roli spotřebitele. A to je dobře, protože si můžete i ve svém vlastním podnikání vyzkoušet obě role. Vžijte se do pocitů svého zákazníka.

Chcete ušetřit nebo získat? Zdarma, sleva a jiná kouzelná slovíčka fungují.

Markeťáci a obchodníci zákazníkovi neřeknou, že něco nepotřebuje. Naopak – „Pane, to musíte mít. To si musíte vyzkoušet! Protože teď je to ve slevě nebo zdarma. Pak už to nebude…“ A víte, proč slevy na služby a zboží označené cedulkou „právě teď zdarma“ fungují? Protože časové omezení v nás vyvolává pocit ztráty, že něco nestihneme… Moje babička by si nohy ušoupala, jen aby mohla pořídit 15 kilo cukru a kilo jahod v akci. S vítězným pocitem zisku a ušetřených peněz pak cukr tři roky skladovala ve špajzce, protože jej vůbec nepotřebovala. Neměla ani v plánu z něj cokoliv uvařit či upéct, protože sotva stála na nohou. Jen ta kila bílého jedu zrovna byla ve slevě.
A přestože jsem k babičce jezdíval pravidelně a často a občas jí vozil i nákupy, pro jahody jsme si museli rychle kilometry přijet hned. Druhý den už by bylo po nich… Babička se potřebovala cítit potřebná. I když jsem prskal, babička s pocitem úspory výhodného nákupu a jak udělala skvělej nákup, žhavila telefonní linky, aby je pak mezi vnoučaty a pravnoučaty rozdala. Ale vždycky jsme dorazili a popovídali si. A já se snažil chápat, proč na ni a miliony dalších náletové akce slevových letáků prostě fungují.

Proč letáky fungují?

Protože komunikují se zákazníkem pravidelně, budují značku. Dávají pocit výhodného nákupu i pocit ztráty, že něco lidé nestihnou a tím pádem o něco přijdou. Barvy, písma, rozvržení výrobků, nasvícení, fotky, – prostě ty letáky vypadají dobře. Pokud se jedná o jídlo, tak se vám ještě sbíhají sliny. A vše je to podpořené nějakým načinčaným receptem, který často se zdravím má společný akorát název v titulku. Mimochodem o tom, jak se vyrábějí reklamní spoty, nebo jak se fotí jídlo (nejenom pro fastfoody), které vlastně vůbec jídlem není, vám mohou profíci z agentur dlouho vyprávět.
Shrnu to jedinou větou: Nakoupíte výhodně, se slevou, ke zboží dostanete dárek, tak spěchejte, protože celá akce se uskuteční pouze v týdnu od – do a šmitec.
V honbě za soutěžemi a slevami utrácíme tu nejdražší komoditu, kterou máme – čas – a to i za věci, které ne-po-tře-bu-je-me! A reklamám se úspěšně daří nás o něj obírat. Dnes a denně. Naše těla zaplavují endorfiny blaženým pocitem, jak  jsme ušetřili a že jsme to vůbec stihli. Jenže je to na úkor našeho času aktuálního – naší aktuální pozornosti. Ale také na úkor budoucího času – např. průběžné získávání informací, týdny v kurzech, zavázání se k nepravidelnému čtení dalších a dalších e-mailů nebo příspěvků na sociálních sítích, které nám „výměnou za zdarma“ začnou chodit apod.

Je náš čas opravdu zdarma?

Čas je omezená komodita ve světě smrtelných. A měli bychom jej věnovat zejména těm, které milujeme. A nezapomínat přitom na sebe! Ruku na srdce – kolikrát jste za poslední týden použili nebo slyšeli nejčastější výmluvu „nemám čas“? A jen tak mimochodem – co se u vás za poslední měsíce či roky změnilo, abyste ten čas měli? Co byste teď dali za to, abyste mohli být o 10 nebo 20 let mladší?

Peníze za váš čas získáte, ale čas za peníze ne. Je třeba ho využívat efektivně.

Systematicky jsme ukotvováni v tom, že času je málo – tudíž obchodní časově omezené nabídky jsou jednou z nejlepších prodejních strategií, protože hodnotu času si lidé uvědomují stále víc a víc.
Svým časem platíme také za své omyly a chyby. Naproti tomu svůj čas můžeme ušetřit tím, že rychleji vyřešíme problém a dostaví se úspěch. Získat důležitou a potřebnou součást do své marketingové skládačky, získat tipy jak co udělat efektivně nebo jinak, získat nové informace – ideálně zdarma, abychom je mohli co nejlépe využít pro sebe i své podnikání.

Data a informace jsou dnes nejcennější komoditou!

Jak je to s vámi? Platíte si nějakého odborníka nebo čekáte a hledáte, než informace objevíte někde zdarma? Používáte marketingové systémy pro komunikaci se zákazníky, evidence, umělou inteligenci a automatické procesy ve svém obchodě? Dokážete zpracovat a využít informace o svých zákaznících? A vůbec to nemusí být tak rozsáhlá a špičková úroveň jako má třeba Facebook, Google nebo jiní velcí internetoví giganti. Prostě se ptám, jen jestli umíte se zákazníky komunikovat a vyhodnocovat jejich nákupy, cestičky po vašich webech, vracet je do nákupních procesů z opuštěných košíků, analyzovat a využít toho? Neztrácejte čas a data sbírejte. Vyhodnocovat je můžete později…

Peníze a čas – nedílné psychologické spojení

Co mají společného slovíčka SLEVA a ZDARMA? Když je něco slevě nebo je to dokonce úplně zdarma, okamžitě si vybavíme situaci, kdy nás to nebude stát žádné peníze. Peníze máme spojené se svým časem a tak logicky co je zdarma, je skvělé nejenom pro moji peněženku, ale i pro mé tělo, protože můžu oddychovat a relaxovat. Zdánlivě nás to nestojí čas. Je to kouzelné slovíčko. ZDARMA! Doslova natolik magické, že přitahuje pozornost úplně nejvíc. Ani žádná sleva nemůže být tak vysoká, aby byla ZDARMA.

Dneska zadarmo, zítra za peníze! A kdo to zaplatí?

A to je to, oč tu běží. Zdarma to zaplatíme my všichni. Každý něco „zdarma“ obětujeme, aby něco jiného mohlo „zdarma“ spatřit světlo světa. Zdarma službám ochotně na oplátku poskytujeme nějakou protihodnotu, v níž my žádnou hodnotu nespatřujeme – byť je to „jen“ naše e-mailová adresa. Vysvětleme si to na příkladech v on-line světě.

Troška ne tak dávné, přesto historie:

Kdysi v dobách „druhohorního internetu“, kdy lidé začínali teprve internetu přicházet na chuť a odpočítávali minuty na věčně chrčících modemech, postupně se rodily služby, které poskytovaly prostor zdarma. Nejčastěji jako tzv. free emaily (Seznam, Centrum, Atlas, Tiscali, Gmail, Yahoo aj.). A rozšiřovaly komunitu lidí, protože o tzv. sociálních sítích v té době neměl svět ani ponětí. Cílem bylo poskytovat službu zdarma. Vyhledávač tenkrát fungoval jako abecední katalog a mohl se tam registrovat kdokoliv. Čím víc „Áček“ v názvu, tím přednější umístění: takže AAA cokoliv byl geniální tah, který se dal dobře využít 🙂
Zřídit si e-mail zdarma obvykle znamenalo, že máme svoji e-mailovou adresu s doménou freemailové služby (např. centrum.cz, seznam.cz, tiscali.cz aj.). Získali jsme omezený prostor pro svoji poštu výměnou za to, že do e-mailu dostáváme informace o novinkách plus cílené reklamy platících zákazníků. Takže sice zdarma, ale za něco. A ať jsme na kteroukoliv vizitku či leták natiskli svůj e-mail, samozřejmě jsme budovali také jméno a značku tomuto freemailu. A víte co? E-mail na freemailu se může stát pěkným průserem pro vaše podnikání. Ale o tom až v některém z příštích článků.

Je to zdarma nebo je to zadarmo?! A jak moc je to zdarma opravdu zdarma?

Než jsme se do free e-mailu přihlásili, načetly se nám novinky, aktuality, informace, zprávy, reklamy a přihlašovací formulář. Po odhlášení to samé. V průběhu vyřizování pošty se objevoval pruh nebo vyskočila reklama apod. Toto odvádění pozornosti na úkor svého času jsme získali taky úplně „zdarma“. Nezřídka jsme na reklamu klikli a postupně se tak dostávalo na světlo světa internetové nakupování. Jo. To byl život, internetové druhohory. Postupem času se některé freemailové služby staly základem pro freehostingové aplikace a jiné služby, protože lidi chtěli mít své stránky. A tak jsme se s naším zdarma registrovaným e-mailem mohli přihlásit do těchto služeb. A už to jelo…
Pak jsme zjistili, že nemusíme svůj web programovat a tvořit úplně celý přes html kód nebo to někomu nechat udělat, ale můžeme si jej vytvořit sami – taky úplně zdarma. Tak se začaly rozvíjet služby, kde jsme si mohli stránky vytvořit, uložit a propagovat sami – tzv. freehostingy. Ovšem to zdarma je opět oním „zdarma“. Máte-li stránky na nějakém freehostingu, asi na nich máte cizí reklamy, které tam vlastně vůbec nechcete – ale co už, vždyť máte službu zdarma… Opakovaně nad tím mávnete nad tím rukou. Až do té chvíle, než… Podrobnosti k tomuto tématu objevíte v článku Jak si spolehlivě prodražit webové stránky na free hostingu“.
A pak přišla éra sociálních sítí – registrace jak jinak – zdarma. To zdarma nás však stojí odevzdání identity. Facebook o každém z nás dneska ví víc věcí, než o sobě víme my sami. Tato data jsou tou největší devizou pro veškerý obchod a marketingové strategie jeho platících zákazníků, marketérů. To je další cena, kterou platíme za „zdarma“.
Mnohé služby můžete používat zdarma s určitým omezením – např. e-mailing, e-shop, blog, chatboty, pluginy pro weby a jiné. Ale co se stane, když narazíte na limity své oblíbené služby v tarifu zdarma a bude třeba přejít na tarif placený? Budete hledat alternativní službu jinde? To často znamená začít úplně od začátku. Nejenom přetřídit data, ale hlavně nastavit automatizace služeb. A taková zdržení nebo nové začátky mohou být také tím, co lze získat zdarma. Je fajn trefit službu, která vás nezbrzdí a bude mít ekonomicky výhodný provoz i při nutnosti přejití na placené tarify. Zvolit správně od začátku se pro vás může stát výhrou. Protože jinak si můžete zdarma přidělat spoustu práce.

Provozovat služby zdarma jde, ale provozovatel musí na provoz někde vydělat.

Stojí to obvykle čas i peníze. Jste-li provozovatelem, hledáte cestu, jak vydělat. Jednou z cest může být něco poskytnout zákazníkovi zadarmo – tedy aby ho to nestálo peníze. Vy však provoz platit musíte. Produkt vytvořit musíte. Provoz služby platit musíte. Ze zdarma poskytutého potřebujete vytěžit – ikdyž ne třeba hned. Tak budujete databázi. Navazující služby. Připravujete si potenciální zákazníky na moment, kdy se ochotně stanou vašimi platícími klienty.
Všichni se jimi nestanou. A taky ne všichni zaregistrovaní budou vaše služby používat. Někdo si prostě udělal registraci, aby vyzkoušel. Aby si stáhl dárek či poskytnutý bonus jenom pro případ „co by kdyby, je to přeci zdarma“. Tudíž ne všechny takto posbírané kontakty budou komunikovat. Ale to je naprostém pořádku. Nechce tento? Další…
Ovšem pozor na to, jste-li uživatelem takové služby! Když si provozovatel nevydělá, službu nebude rozvíjet dál a časem ji pravděpodobně uzavře. Protože je to  jednoduše neekonomické. A proto všechny služby zdarma mají svá velká ALE pro své uživatele.

Není všechno zdarma zlatem, co se třpytí…

Jedním z pozitivních měřítek může být ukazatel, nakolik ekonomicky je silná a stabilní firma, která službu „zdarma“ provozuje i vyvíjí. Ale i přes všechny A+ hodnocení může být taková služba kdykoliv ukončena. Tzv. slepé vývojové a obchodní větve se prostě naživu neudržují… To vás sice v první fázi vůbec nemusí trápit, ale dávejte na to pozor. Mohlo by vás to potrápit a zdržet ve fázích dalšího vlastního rozvoje a podnikání.
Dávejte si pozor, aby vaše podnikání nezůstávalo závislé pouze na jediném prodejním kanálu v cizí službě. A data si zálohujte! Nespoléhejte se ani na to, že videa máte uložena na YouTube. Mohlo by se vám stát, že se vaše podnikání z čista jasna ocitne nad propastí a ne zrovna vaší vinou. Příklady se dozvíte v článku Kterak mé podnikání málem skončilo díky Facebooku…“.  Objevujte tyto souvislosti a zvažte, jestli, jak, kdy a kterou free službu používat. Vše totiž souvisí se vším…

Co jsem vám chtěl tímto článkem předat?

  • Že vyvoláním správných pocitů a emocí u zákazníka mu dáte impuls pro jeho rozhodnutí se k nákupu. Je to silnější, než samotná potřeba zakoupení zboží či služby.
  • Dopřejte a dejte zákazníkovi pocit, že na tom ušetřil nebo dokonce vydělal.
  • Nedostatek času a časově omezené nabídky jsou skvělým, funkčním a velmi používaným nástrojem pro marketing.
  • Slova zdarma a sleva jsou magická a fungují i přesto, že vám třeba už lezou krkem nemůžete je vystát.
  • Hodnotu čehokoliv si plně uvědomujeme, až když to ztratíme.
  • Data a informace jsou lukrativním zbožím.
  • Využívejte služby zdarma pro své podnikání vocamcaď pocamcaď.
  • Mějte směr rozvoje a strategický plán.

Napište nám a pochlubte se, kde a jak jste toho využili. Těšíme se. A tady je náš praktický příklad, jak není všechno zdarma zdarma:

Chcete vědět, které jsou mé oblíbené služby zdarma?

Mnohé ze skvělých zdarma služeb zmiňuji na různých místech na blogu i v audiočláncích. Ucelenější přehled vybraných a oblíbených zdarma služeb vám rád zašlu.

Tip závěrem:

Není vždycky potřeba dávat všechno lidem zdarma jen v honbě za kontaktem… Rádi s vámi zkonzultujeme váš záměr. S důvěrou se na nás obraťte. Úplné kontakty naleznete na www.vicnezsezda.cz.

O autorovi: Michal Dušek

Konzultuji s lidmi jejich záměry pro propojení reálného a on-line světa. A následně vše realizujeme. Také tvořím podcast kanál „Hrdinové všedních dní“ a svoji specialitu - audiočlánky. Pomáhám lidem s tvorbou vlastních podcast kanálů, blogery učím převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah. Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 18 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 9 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky velmi úspěšných (a pár neúspěšných) projektů mé limity posouvají dál a dál. Více v mém příběhu. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe. A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty a do kterého nám hodily vidle všemožná omezující opatření.

Nejnovější příspěvky k mojí práci

Tvořím. Hledám a realizuji způsoby, jak provést firmy i jednotlivce útrapami a nástrahami on-line světů, propojuji jejich činnosti v reálném světě s tím, aby fungovali v synergii také on-line.

Pár ukázek z prací, které mne opravdu velmi bavily:

Můžete využít mých zkušeností. S internetem pracuji od doby, kdy v naší zemi ještě nebyl komerční internet 🙂
Michal Dušek

tvůrce webů, podcastů, kurzů, dětí a jiných úžasností 🙂

Myšák, profilový obrázek

Přihlašte se k odběru Myšákovin

Informace e-mailem odesílám jednou až dvakrát měsíčně. Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit. Využít můžete i častějí upozornění na novinky prostřednictvím svého prohlížeče (viz zvoneček v levém dolním rohu stránky).

Přihlášení proběhlo úspěšně. Čekejte potvrzovací e-mail.

Pin It on Pinterest