Proč a kdy je dobré mít vlastní doménu?

Autor Michal Dušek

25. 2. 2020

Autor Michal Dušek

25. 2. 2020
Čas k přečtení: 6 min.
Rubrika: Marketing
Štítek: doména

Doména. Co je doména? Muška jenom zlatá? Nebo husa snášející zlatá vejce? Důl s pokladem? Brána ke štěstí? Dveře do internetu? Výkladní skříň? Oko do budoucnosti? Vaše kancelář? Ateliér? Muzeum? Oáza klidu? Místo pro seberealizaci, prezentaci, propagaci, představení, show… Internetová doména je místo, kde budete k zastižení vy, váš produkt nebo vaše značka. První místo, které všichni znají a vědí, že informace od vás bude k nalezení na internetu právě tam… Je to vaše internetová adresa

Chcete mít takové místo? Nepochybuji. Ale – potřebujete ho? Potřebujete vlastní doménu?

Setkáváme se s lidmi různých věkových kategorií – i dětmi. Jejich představy o fungování na internetu se většinou smrskávají na aplikace v mobilu a zábavové sociální sítě. Přitom vize a plány s vlastními projekty, blogy a vlogy, i firemními či produktovými prezentacemi jsou velice důležité pro rozhodování se, nakolik to myslíte vážně i do budoucna. S internetem, jako místem pro propagaci nebo realizaci. Nakolik chcete být vázáni či odkázáni na pravidla a podmínky druhých. A taky, jaký si stanovíte vlastní závazek vůči sobě samým. Bývá to tím nejdůležitým rozhodnutím. A věřte mi, že je to především o čase. Moři času – i když někdo jen přestane sedět u „bedny“ začne čas věnovat smysluplněji svému projektu…
Možná teď namítnete, že ten, kdo se chce stát Youtuberem, nepotřebuje vlastní doménu. Ten, kdo chce mít pouze Facebook, nepotřebuje vlastní doménu. Nebo že mu stačí nějaké freewebhostingové a freeblogovací služby. Nemám nic proti. Má to své ALE – část z těch „ale“ jsme již popsali v článku „Kterak mé podnikání málem skončilo díky Facebooku…“.

Dříve nebo později dojdou všichni úspěšní k tomu, že vlastní potřebují – a lépe dříve, než později…

Doména, správněji doménové jméno, je unikátní název pro internetovou adresu, pod kterou vás lidé najdou, když zadají do internetového prohlížeče www.nejakavasedomena.koncovka. Každý počítač a zařízení v internetu má totiž své jedinečné číslo (ip adresu), ale pro lidskou komunikaci je samozřejmě vhodnější psát jména a názvy, namísto čísel. Podobně, jako na pohlednici nepíšete zeměpisnou délku a šířku, ale jméno, ulici a číslo popisné, tak se používá doména pro určení místa a e-mailová adresa s doménou pro konkrétního adresáta – tedy z e-mailu podpora@vicnezsezda.cz odtušíte podle domény uvedené za zavináčem, kam e-mail bude směrovat a ze jména před zavináčem, komu je určen…

Poznámka pro technicky zdatnější: Na serverech se stejnými adresami je v rámci tzv. hostingu umístěno nesčetně prezentací s různými doménovými názvy. Přestože se i tímto způsobem šetřil adresní IP prostor v rozsahu IPv4, s rozvojem chytrých zařízení (mobily, ledničky, tv aj.) a internetu v domácnostech vznikl celosvětově prostor s IPv6 s větším množstvím IP adres.

Zajistěte si doménu včas

Někteří se ocitáte v situaci, kdy vámi vysněná doména je už, bohužel, někým obsazená. A v tom horším případě ji také používá. „Jak je to možné? Vždyť, když jsme před pár týdny začínali, tak byla volná!“ – i to časté povzdechnutí. Uvědomte si, že jste na internetu. Co bylo před vteřinou, je dávnou minulostí. Spoléhat se na štěstí a domnívat se – je cesta nikam. Internet má jasná pravidla – včetně fungování a registrací domén. A s tím je potřeba počítat.
A tak zatímco jste týdny tvrdě pracovali na vašem projektu, plnili Youtube kanál videi, propagovali na Facebooku a dalších sociálních sítích, někdo si šikovně doménu s vaším jménem či produktem zaregistroval. Někdy proto, aby doménu využil pro sebe a svůj projekt. Někdy ovšem doménu vyfoukne tzv. spekulant. Aby takovou doménu zaregistroval s názvem vašeho projektu, buď má takový člověk šestý smysl nebo jste si vy předtím pustili pustu na špacír. Obvykle vám bude chtít doménu později prodat. Samozřejmě dráž, než byste si ji za normálních podmínek pořídili sami. Více se dozvíte v článku „Jak spolehlivě přijít o doménu a jak ji získat?“.

Proč je lepší mít vlastní doménu?

  • Protože cokoliv vytvoříte, tak je ve své podstatě přímo na vašem webu, na vašich stránkách, na vaší adrese.
  • Kdekoliv po internetu rozmístíte odkazy, směřují na vaši doménu (vaši adresu).
  • Všechny odkazy na vaše články, informace, blog, vlog a jiné směřují do struktury na vašem webu s vaší doménou a tím i z pohledu vyhledávačů zvyšují hodnotu. Tím se zvyšuje i hodnota vašeho díla.
  • Nepodporujete svojí činností žádné cizí domény tzv. 3. řádu – např. vasprojekt.unekohocizihonablogu.cz.
  • Nemusíte přijít o zpětné odkazy z internetu přesunem z domény 3. řádu a budovat znovu (někdy se sice dá pomoci tzv. přesměrováváním, ale většinou to nejde nebo ne zadarmo).
  • Můžete si libovolně přesouvat svůj obsah na služby dle libosti a možností
  • Můžete směle používat vlastní systém komentářů a nestane se vám, že přesunem o diskuze a komentáře přijdete. Takže tím pádem i značná část toho, co jste do té doby vybudovali, tak mávnutím kouzelného proutku prostě zmizí…
  • Nejste vázáni na omezené možnosti a pravidla poskytnutého systému, máte  možnost volby.
  • Nikdo vám nediktuje a nenasazuje cizí reklamy mezi vaše informace na webu. Naopak – řídíte si monetizaci sami.
  • Je to ekonomicky zdánlivě méně výhodné než mít někde zřízený tzv. freehosting. Ale až do doby, než se rozhodnete, že se danému tématu chcete věnovat opravdu vážně a začnete tak těžit i z případných reklam přímo na vašem webu.
  • Můžete cokoliv. Máte možnosti, máte volnost… Můžete si vybírat… Nikdo vás neomezuje, nikdo nediktuje podmínky. Prostě… můžete!

Pokud to myslíte s internetem vážně a máte téma a projekt, kterému se chcete věnovat a jít s ním do světa, tak vám vlastní doménu doporučuji. Zaregistrovat si vlastní doménu není nic složitého. Rádi to pro vás uděláme, ale zvládnete to i sami.

V dalším článku se dozvíte, „Jakou doménu si vybrat a proč?“, jestli je volná a můžete si ji zaregistrovat, a taky co vás to bude stát. Máte-li otázky, ptejte se nás. Konzultujeme se zákazníky rozvoj, směr i používané technologie jejich projektů.

Přidejte se mezi e-mailové odběratele novinek, pravidelné posluchače podcastu a sledujte nás na sociálních sítích. Na novinky na blogu vás může upozornit také váš prohlížeč – stačí si tato upozornění v prohlížeči povolit.

O autorovi: Michal Dušek

Konzultuji s lidmi jejich záměry pro propojení reálného a on-line světa. A následně vše realizujeme. Také tvořím podcast kanál „Hrdinové všedních dní“ a svoji specialitu - audiočlánky. Pomáhám lidem s tvorbou vlastních podcast kanálů, blogery učím převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah. Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 18 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 9 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky velmi úspěšných (a pár neúspěšných) projektů mé limity posouvají dál a dál. Více v mém příběhu. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe. A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty a do kterého nám hodily vidle všemožná omezující opatření.

Nejnovější příspěvky k mojí práci

Tvořím. Hledám a realizuji způsoby, jak provést firmy i jednotlivce útrapami a nástrahami on-line světů, propojuji jejich činnosti v reálném světě s tím, aby fungovali v synergii také on-line.

Pár ukázek z prací, které mne opravdu velmi bavily:

Můžete využít mých zkušeností. S internetem pracuji od doby, kdy v naší zemi ještě nebyl komerční internet 🙂
Michal Dušek

tvůrce webů, podcastů, kurzů, dětí a jiných úžasností 🙂

Myšák, profilový obrázek

Přihlašte se k odběru Myšákovin

Informace e-mailem odesílám jednou až dvakrát měsíčně. Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit. Využít můžete i častějí upozornění na novinky prostřednictvím svého prohlížeče (viz zvoneček v levém dolním rohu stránky).

Přihlášení proběhlo úspěšně. Čekejte potvrzovací e-mail.

Pin It on Pinterest