Internet. Elektronický svět. Prostor pro zábavu i prezentaci. Doba neuvěřitelně zrychlila a nikdo nemá čas. Na to, abyste zaujali a zákazníkův čas získali, máte tak 2-3 vteřiny. Nepřeberná kvanta on-line služeb, sociálních sítí, super rychlý vývoj nových aplikací a šíření informací rychlostí blesku dává vzniknout mnoha trendům.
A na jejich vlně se můžete svézt nebo si jít vlastní cestou. Internet už používají mliardy vašich potenciálních zákazníků. Jste na to připraveni? A potřebujete vůbec on-line svět pro vlastní propagaci? Potřebujete svůj web?
Nejste-li o nutnosti vlastního webu sami přesvědčeni, nenechte si nikým namluvit, že web potřebujete. Radši si zůstaňte ve své sladké nevědomosti, abyste později nemuseli po nikom plivat, že jste kvůli někomu vyhodili do luftu svůj čas a peníze. Což ovšem neznamená, že máte sedět na zadku a frflat, že ostatním to funguje. Máte-li pocit, že by se vám web možná hodil, čtěte dál…
Zpátky do historie
Dnešní doba je neuvěřitelnej fičák. Zatímco od prvního knihtisku k rotačním tiskárnám to trvalo staletí, informační věk tak jak ho známe dnes, se prakticky zrodil až v roce 1995, kdy se začal komercializovat internet. Přišly nové technologie na datové přenosy, začaly se rozvíjet technologie pro záznam a přenos videí, virtuální svět v mnoha podobách začal expandovat.
Pradědečkem chytrých telefonů je Simon od IBM z r. 1992. V r. 1996 se zrodila Nokia 9000 Communicator, v r. 1997 Ericsson GS88, první telefon s hlavním dotykovým displejem. Revoluce ve smartphone odvětví však nastala až o deset let později.
Steve Jobs v roce 2007 představil ve své legendární prezentaci zařízení ovládané jen za pomocí prstů, které kombinovalo funkce telefonu, přehrávače hudby a internetového prohlížeče. Ano, světlo světa tak spatřil iPhone a pouhých 30 hodin po spuštění prodejů se jich prodalo 270 tisíc. O dva roky později (při uvedení modelu iPhone 3GS) se jich prodal během jediného víkendu milion. Dnes chytré mobily má a používá každá rodina, všichni její členové. Přitom od dob chrčících modemů uplynulo sotva dvacet let. A doba ještě víc zrychlila.
Rádi podporujeme české firmy a výrobce a tak se zmíním o českém fenoménu – v roce 2012 vyprávěl Josef Průša v pořadu Marka Ebena „Na plovárně“, jak si na své 3D tiskárně v blízké budoucnosti vytiskněte i brýle, zatímco on už s nimi při natáčení seděl. Málokdo z diváků mohl předpokládat, že jeho nadšení v potenciál nové technologie vyůstí za pět šest let v jednu z největších technologických firem u nás a zároveň jednoho z největších světových producentů 3D tiskáren.
Trvalo to necelých šest let, aby prakticky ovládli světový trh a v roce 2019 utržili více než miliardu Korun českých během jediného roku. Skvělí lidé, skvělý produkt, skvělé načasování – ale nenamlouvejme si, že by se tak rychlý vývoj a rozvoj uskutečnil bez internetu.
Řeč čísel a sociálních sítí (údaje z května 2020)
- Facebook (komerčně otevřena r. 2006) 2,5 miliardy lidí. Denně se jich připojí více než 1,5 miliardy (zdroj: https://www.facebook.com).
- Youtube 2 miliardy lidí shlédne denně 1 miliardu hodin obsahu, z toho 70% na mobilních zařízeních (zdroj: https://www.youtube.com/about/press/)
- Tik Tok (r. 2016) 800 milionů lidí. Nejrychleji rostoucí sociální síť, která průměrnému uživateli vezme 56 minut života denně (zdroj: https://www.tiktok.com).
A nové sociální sítě a internetové projekty vznikají a rostou jako houby po dešti. Stálice na trhu expandují, všechno se vyvíjí. Hledáte-li lidi, spolupracovníky, využijte k tomu sociální síť Linkedin. Můžete se stát uživatelem a konzumentem internetových služeb a sociálních sítí – nebo využít tento potenciál pro svůj marketing, obchod a prodej. Tím vám chci říct, že sice nemusíte mít vlastní webové stránky, ale taky se nemáte chovat jako lamy…
Internetové pojmy
Když něco nevíte, tak si to „vygůglete“. Tento pojem se stal synonymem pro vyhledávání na internetu a používá se i pro vyhledávání v českém vyhledávači Seznam.cz.
Zamyslete se, jak dnes nakupujete? Když hledáte informace, jakým způsobem je hledáte? Pokud chcete něco zaslat, jaké služby využíváte? Když chcete někam dojet, co k tomu potřebujete?
Svět se v posledních 20 letech zásadně změnil
Věci se změnily. Chování a jednání lidí se změnilo. To, že je někdo schopen zrušit schůzku minutu před jejím začátkem poté, co jste přejeli půl republiky, je v dnešní době neomluvitelné. Doba, kdy jsme se s přáteli domlouvali způsobem „Tak 16. května ve 14 hodin pod vocasem!“ je minimálně 10 let pryč. Tím ocasem samosebou myslím ocas koně pod Václavem na Václavském náměstí 🙂 Doba, kdy jste čekali 5 let na připojení telefonní linky domů je pryč.
Dnes se schůzky dějí on-line – vidíte se, slyšíte se, můžete si posílat soubory, fotky, videa, sdílet plochu, provádět konzultace, školení, firemní jednání, zatímco na kameře jste businessmanem v košili, tak sedíte ve slipech a nohy si mácháte v lavoru ve vodě s mořskou solí.
Kamenná prodejna nebo internetový obchod?
Upřímně řečeno – oboje. Každý prodej má své pro i proti. Obchodování má shodné principy v reálném i on-line světě:
- potenciální zákazník se o vás musí dozvědět
- musíte být tam, kde je váš zákazník nebo svého zákazníka k sobě přivést
- když už k vám někdo přijde na čumendu, ještě to nutně neznamená, že nakoupí
- způsob komunikace může být rozhodující
- rozhodne-li se nakoupit, měl by celý nákupní proces proběhnout jednoduše a k plné spokojenosti zákazníka
- nejlepší zákazník je ten, který nakupuje opakovaně
- udržení si zákazníka je důležité
- zákaznický servis, pomoc, podpora, garance
Názory obchodníků na nutnost vlastních elektronických obchodů
Některé typy kamenných prodejen by bez e-shopu zanikly. Záleží na více faktorech a oblastech, kde krámy jsou. Příhodná poloha a dostatečný potenciál zákazníků nevyžaduje reklamu na internetu ani prezentaci. Ale nic nemusí být věčně. Začnou opravovat silnici, stanici metra či zastávku autobusu, jakákoliv změna v chování lidí může znamenat pro vaše podnikání zásadní změny.
Komunikujeme s desítkami i stovkami obchodníků. Někteří provozují pouze elektronické obchody, někteří pouze kamenné a někteří rozšířili nabídku z kamenných obchodů také na internet (jeden z mnoha příkladů , Renáty Daňkové). Nelze určit jednoznačné pravidlo, co je lepší. Ale mnozí z těch, kteří přesunuli své podnikání z kamenných prodejen také na internet, dnes tvrdí, že bez internetu by už asi dávno skončili. A čím dřív to udělali, tím lépe, protože si mezitím prošli vlastním vývojem, hledáním vhodných řešení. Nikdy není pozdě…
Web pro propagaci, prezentaci a prodej není vždycky nutností
Samozřejmě fungují i tradiční způsoby propagace a prodeje, kamenné obchody, trhy, letáky i vizitky. Řemeslník musí přijet a kotel vám opravit nebo zrevidovat na místě. Dům si na internetu taky nepostavíte. A k čemu by vám byl virtuální rohlík z místní pekárny? Ale internet je nejrychlejší cestou, jak získat informaci o otevíracích hodinách či novém sortimentu, kontakt na topenáře, instalatéra i úřad. Zvykli jsme si komunikovat prostředky na dálku. Některé služby se staly naší každodenní rutinou. Smiřte se s tím.
Chování lidí při nakupování se mění – údaje z r. 2019
- téměř 40 procent e-shopů má svoji kamennou prodejnu
- v kamenných obchodech nakupuje přes 43 procent lidí, 36 procent nakupuje na půl s e-shopy
- meziroční růst e-commerce je kolem 15 % ročně
- v r. 2019 lidé utratili přes 135 miliard Kč nákupy přes e-shopy
- e-shopům se v omezené míře daří vracet zákazníky do svých kamenných prodejen
- nákupy přes e-shopy se uskutečnily z více než 55 procent přes mobilní zařízení
- přes 30 % lidí si nakupuje elektronicky potraviny, 55 % drogerii a přes 75 % oblečení
- obliba kamenného obchodu je pořád pro nákup potravin, léků nebo potravinových doplňků zásadní, prostě tam chodí rádi
A co když chci být jenom vidět?
Pak musíte být tam, kde jsou vaši zákazníci nebo si je k sobě přivést. Je to stejné na internetu jako v kamenném obchodě. Není tak úplně jedno, jak se o vás zákazník dozví. Každý ze způsobů něco stojí – ať již jde o letáky, vizitky nebo doporučení.
Abyste byli vidět, musíte se někde nějak prezentovat. V on-line prostoru to mohou být sociální sítě, katalogy firem, on-line média (jejichž výhodou je dosah k vašim potenciálním zákazníkům) nebo prostě váš vlastní web – ideálně na vlastní doméně.
Pak jde o prostor, který vám nikdo nevezme, nezablokuje, nezmění (samozřejmě, pokud neporušujete pravidla k registraci domén, nepublikujete protizákonný obsah nebo vám stránky někdo nehackne).
Výhody vlastních web stránek na vlastní doméně
- Jsou vaše. Zvolíte si řešení, které vám vyhovuje – svůj záměr můžete konzultovat s námi.
- Tvoříte si obsah a způsob obsahu tak, jak uznáte za vhodné. Co si na web umístíte je pouze na vás. Obrázky, texty, e-shop, blog, galerii, videa, soubory ke stažení nebo jen kontaktní údaje.
- S vlastní doménou získáte další výhody – největší je, že vaše odkazy v internetu budou vždy směřovat k vám. Podrobnosti se dozvíte v článku „Proč a kdy je dobré mít vlastní doménu?“
Nevýhody vlastního webu
- Musíte ho vytvořit a starat se o něj. Jsou desítky možností, jak to udělat a je potřeba se rozhodnout, s čím a jak začnete.
- Čas je komodita, kterou byste měli do tvorby webu vždycky počítat a rozhodovat se pro řešení, která vám čas a starosti ušetří i za cenu vyšší pořizovací ceny oproti „zdarma“.
- Podle toho, co od webu očekáváte, je třeba ho přizpůsobit – např. chcete-li přes svůj web prodávat, potřebujete formuláře, e-shop nebo nějak vytvořit prodejní proces.
- Musíte na web přivést návštěvnost.
Jak byste sebe, službu, firmu nebo produkt na internetu našli?
Chytré telefony, levné notebooky, dostupnost datových sítí, domácí a veřejné wifi sítě – zamyslete se, jak dnes nakupujete vy? Jakým způsobem hledáte informace? Jak byste hledali službu, kterou prodáváte?
Někdy je těžké vystoupit ze své bubliny a podívat se na své podnikání s odstupem. Proto máte kolem sebe další lidi, s nimiž se můžete poradit. Třeba jednoduchými otázkami „Kdy hledáš tohle?“, „Jak bys hledal tohle?“, „Má smysl udělat tohle?“, „Jak bys dělal prezentaci na internetu na tohle?“.
Nebo ho požádejte, zda by byl schopen na internetu najít vaši konkurenci a sledujte, co hledá, jak to hledá. Můžete tak získat zajímavá data a informace.
Nikdy se nespoléhejte na jednoho člověka. Ne každý vám bude schopen odpovědět. Navíc jsme individuality s různými schopnostmi a znalostmi a každý má nějaké své naučené způsoby, postupy a metody. Ale možná mezi nimi objevíte nějaké vodítko pro sebe.
Jak získat na webu návštěvnost?
- Z vyhledávačů: Google a Seznam přivádějí z přirozených výsledků vyhledávání na weby až 96 % návštěvnosti (potřebujete mít zmáknuté SEO a mít dobře zpracovaný obsah webu).
- Z internetových katalogů: globální – Firmy.cz, Heureka.cz, firmy na Googlu, lokální – některé vaše regionální internetové noviny, obecní weby apod.
- Zpětnými odkazy: tzv. backlinks – je to vlastní marketingový obor, který jde ruku v ruce s optimalizací stránek
- Placenou reklamou: PPC (pay per click, bannery, odkazy, textová reklama, zvýhodňování pozic kdekoliv s odkazy, cokoliv na podporu prodeje a budování značky)
- Přes tzv. affiliate: doporučení přes internet, kdy vaši doporučitelé jsou jako vaši obchodní partneři a na vaše stránky přivádějí návštěvníky se speciálním kódem. Když návštěvník nakoupí, vyplatíte affiliate partnerovi provizi.
- Ze sociálních sítí: sdílením odkazů v sociálních sítích, ať již odkazů na články, vlastními příspěvky, komentáři u někoho, reklamou, videi a dalšími mediálními prvky a obsahovými možnostmi
- Plus další: např. chování k zákazníkům, letáky, tiskoviny, autopolepy, vizitky, dárkové poukazy aj.
To všechno vás může dovést k možnostem, jak vyřešit a vytvořit své webové stránky. Buď zůstanete bez internetu, nebo si zřídíte nějakou vlastní rychlou stránku či prezentaci na sociálních sítích, nebo si vytvoříte stránku s vlastní prezentací na svém webu, zřídíte si blog, pořídíte si e-shop…
Minimálně vám doporučuji, abyste si zaregistrovali vhodnou doménu a udělali si aslespoň stránku s vlastním kontaktem. Až do chvíle, než pochopíte, jakou to chce změnu…
Příště si řekneme „Jak na web? A nejčastějších chybách“. To proto, abyste nevyhodili svůj čas a peníze oknem.